دانستني هاي خودرو

نشانه های خراب شدن باتری خودرو

نشانه های خراب شدن باتری خودرو | AGU

اهمیت عملکرد باتری ماشین مانند قلب در بدن انسان است. بدون یک باتری سالم خودرو قدرت استارت خوردن، روشن شدن و حرکت کردن را نخواهد داشت. بنابراین بسیار مهم است که کمی راجع به آن بیشتر بدانیم. همینطور آگاهی از نشانه های خراب شدن باتری خودرو می تواند در انجام اقدامات لازم در جهت تعویض آن موثر باشد. در این مقاله چند نشانه بارز خراب شدن باتری خودرو را بررسی می کنیم.

موتور هندل می خورد ولی استارت نمی زند

وقتی سوئیچ ماشین را می چرخانید و موتور هندل می خورد. ولی نمی توانید استارت بزنید. به احتمال زیاد مشکل از خراب شدن باتری خودرو است. البته احتمالات دیگری هم مانند استارتر، دینام یا قسمت های دیگر سیستم برق خودرو نیز می تواند منجر به بروز چنین حالتی شود. اما، تجربه نشان داده که در بیشتر مواقع مشکل از باتری است. در پاره ای مواقع حتی ممکن است آمپرمتر سلامت باتری را نشان دهد. اما باتری برای روشن کردن ماشین چند ولتی کم داشته باشد.

در این مواقع معمولا رانندگان اقدام به باتری به باتری کردن خودرو می کنند که پس از چند کیلومتر رانندگی آلترناتور ماشین قادر خواهد بود باتری را مجددا شارژ کند. اما در صورت خرابی باتری پس از یک یا دو روز مجددا با مشکل سخت استارت خوردن مواجه خواهید شد. در صورتی که در ماه بیش از یک بار مجبور به باتری به باتری کردن شدید به خراب شدن باتری خودرو مشکوک باشید.

موتور نه هندل می خورد، نه استارت می زند و نه چراغ ها روشن می شوند

این موقعیت کاملا روشن است و می توان با قاطعیت بیشتری گفت باتری خراب شده است. باتری خودرو وظیفه روشن کردن تمامی اکسسوری ها و چراغ های پشت فرمان را بر عهده دارد. بخصوص در مواقعی که آلترناتور کار نمی کند. این چراغ ها به منزله علائم حیاتی ماشین هستند. در صورتی که روشن نشوند باتری ماشین اولین جایی است که باید به آن شک کنید.

  انتخاب روکش صندلی خودرو اولین گام برای اسپرت کردن کار

البته در برخی موارد آلترناتور نیز ممکن است معیوب باشد. در مواردی که چراغ ها روشن می شوند ولی خودرو هندل و استارت نمی خورد. ممکن است مشکل از استارتر یا موتور خودرو باشد.

استارت خوردن نامنظم ماشین

اگر ماشین شما بصورت رندوم با مشکل استارت خوردن روبرو می شود احتمالا مشکلی در باتری شما وجود دارد. این مشکل می تواند در شل بودن ترمینال ها، شکستگی، خوردگی یا آهکی شدن آنها باشد. همچنین خشک شدن باتری توسط آلترناتور، اکسسوری ها، فیوزها، رادیو و دیگر قسمت های برقی ماشین در زمانی که خاموش است نیز می تواند یکی دیگر از دلایل این موضوع باشد.

البته قبل از مطمئن شدن در مورد خرابی باتری در این مورد حتما اتصالات و کابل های باتری را بررسی نمایید. پیچ های باتری حتی یک میلیمتر هم نباید شل شدگی داشته باشند.

خراب شدن باتری خودرو | AGU

سخت استارت خوردن ماشین در هوای سرد

بطور طبیعی ماشین در هوای سرد کمی دیرتر استارت می خورد. اما اگر این مشکل مزمن شد و احساس کردید که استارت خوردن با سختی بیش از حد انجام می شود باید خراب شدن باتری خودرو را بررسی نمایید.

در صورتی که سخت استارت خوردن ماشین در هوای سرد را بیش از سه روز در هفته تجربه می کنید. یا حتی با بالا رفتن دمای هوا باز هم با این مشکل مواجه هستید احتمالا باتری ماشین شما روزهای پایانی عمر خود را می گذارند.

تغییر رنگ نشانگر باتری

همانطور که می دانید خودروهای قدیمی از باتری هایی که متشکل از سولوفوریک اسید، سرب و دو ترمینال بودند استفاده می کردند. در چند سال گذشته نسل جدیدتری از باتری ماشین تحت عنوان باتری اتمی به بازار آمده است. هر دو نوع این باتری ها دارای نشانگر عمر و سلامت باتری هستند.

  فوت و فن های اسپرت کردن مدل های متفاوت خودرو

باتری اتمی دارای چراغی است. در صورتی که چراغ سفید باشد نشانه خراب شدن باتری یا تمام شدن تاریخ مصرف آن است. در صورت سیاه شدن این چراغ باتری باید مجددا شارژ شود. اما در باتری های قدیمی زرد یا قرمز شدن نشانگر نشانه خرابی باتری است.

تغییر در ظاهر باتری

یکی از ساده ترین راه های تشخیص خراب شدن باتری خودرو مشاهده تغییرات ظاهری مانند متورم شدن یک قسمت، فرو رفتگی، سولفاته شدن وغیره است. مشاهده هر کدام از این موارد به منزله تمام شدن عمر باتری یا خرابی آن است. توجه نمایید که ممکن است باتری خود را تازه خریده باشید و اما به علل مختلف از جمله گرم شدن بیش از حد موتور عمر مفید آن می تواند کاهش یافته باشد.

تغییر در ظاهر باتری عامل خرابی باتری خودرو | AGU

علائم دیگر

برخی علائم فرعی مانند خاموش شدن یکباره سیستم صوتی، روشن نشدن چراغ های پشت فرمان تا زمان روشن شدن موتور و خراب شدن چراغ آلترناتور نیز می توانند علت خراب شدن باتری خودرو باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *