دانستني هاي خودرو

آیا می دانید ترمز دیسکی چیست؟

ترمز دیسکی چیست؟ | AGU

امروزه اکثر خودروهای مدرن از سیستم ترمزهای دیسکی استفاده می کنند. علت این نامگذاری، نیروی اعمال شونده به دیسک های متصل به چرخ ها برای آهسته و متوقف نمودن ماشین است.

این گونه ترمزها نسبت به ترمزهای درام نیروی متوقف کننده قوی تری ایجاد کرده و در اثر استفاده مداوم داغ نمی کنند. برای یافتن پاسخ سوال ترمز دیسکی چیست و آشنایی بیشتر با تاریخچه، اجزای مختلف و نحوه عملکرد این ترمزها با ما همراه باشید.

ترمز دیسکی چه زمانی اختراع شد؟

در سال 1917 میلادی مکانیکی آمریکایی به نام مالکوم لاکهید یک سیستم ترمز جدید را که به صورت هیدرولیکی کار می کرد، معرفی نمود. این سیستم ها مورد مطالعه سایر کارشناسان حوزه خودروسازی نیز قرار گرفت و نقایص آنها به مرور زمان کمتر شد.

امروزه به دلیل پیشرفت های حاصل شده در علم مواد و صنعت خودروسازی، ترمزهای دیسکی بسیار موثرتر و بهتر از سابق ساخته می شوند.

سیستم ترمز دیسکی از چه اجزایی تشکیل می شود؟

در پاسخ به سوال ترمز دیسکی چیست، بهتر است ابتدا با اجزای اصلی این ترمزها آشنا شوید.

اجزای اصلی سیستم ترمز دیسکی | AGU

روتور

دیسک دایره ای شکل متصل به مرکز چرخ های خودرو که همزمان با چرخش آنها می چرخد، روتور نام دارد. اکثر روتورها از چدن یا فولاد ساخته می شوند. این روتورها ممکن است دارای شیارهایی برای خروج بهتر حرارت باشند.

لنت های ترمز

هنگامی که راننده پدال ترمز را می فشارد، این لنت های ترمز هستند که با فشرده شدن درون روتور و ایجاد اصطکاک، موجب کم شدن سرعت ماشین یا توقف آن می شوند.

  حجم موتور چه چیزی را به ما نشان می‌دهد؟

لنت های ترمز از مواد مختلفی ساخته می شوند که این مواد در یکی از دسته های ارگانیک، شبه فلز و سرامیک قرار می گیرند. جنس لنت ترمز روی طول عمر ترمز، صدای ایجاد شده هنگام ترمز و سرعت متوقف شدن خودرو موثر است.

پیستون

منظور از پیستون، سیلندر متصل به ترمز سیستم های هیدرولیکی است. هنگام گرفتن ترمز توسط راننده، پیستون لنت های ترمز را به سمت روتور هدایت می کند.

برخی از سیستم های ترمز دیسکی، فقط یک پیستون برای حرکت لنت ها دارند. در حالی که در برخی از خودروها، از دو یا چند پیستون در سیستم ترمز دیسکی استفاده شده که لنت های ترمز را از طرفین روتور حرکت می دهند.

کالیپر

کالیپر به محفظه ای گفته می شود که روی روتور قرار گرفته و دربردارنده لنت های ترمز، پیستون و مجرای روغن ترمز است. دو نوع کالیپر وجود دارد:

کالیپر شناور

این کالیپر روی روتور شناور بوده و پیستون هایی در یک طرف دارد. هنگامی که راننده ترمز می کند، پیستون ها لنت های ترمز را از یک طرف به داخل روتور می فشارند. در این هنگام به دلیل شناور بودن کالیپر، کالیپر به یک طرف سر خورده و لنت هایی که قبلا در مسیر پیستون نبودند نیز به روتور می رسند.

کالیپر ثابت

در این نوع کالیپر که در جای خود ثابت است، پیستون ها در دو طرف روتور قرار داشته که هنگام ترمز به طور همزمان حرکت می کنند. این کالیپرها فشار حاصل از ترمز را به طور یکنواخت تری به روتورها منتقل می کنند.

  چرا گیربکس خودرو در دنده عقب صدا می دهد؟

ترمزهای دیسکی چگونه کار می کنند؟

اگر هنوز پاسخی برای سوال ترمز دیسکی چیست نیافته اید، با شرح عملکرد این ترمزها با ما همراه باشید.

ترمزها باید سریع عمل کنند. هنگامی که راننده پدال ترمز را می فشارد، روغن ترمز این فشار را به پیستون منتقل می کند. حال پیستون با فشردن لنت ها به داخل روتور، اصطکاک لازم برای کاهش سرعت را فراهم می کند.

حرکت لنت ها بسیار ناچیز بوده (در حد چند میلیمتر) و بعد از رها شدن پدال ترمز به جای قبلی خود در کالیپر برمی گردند.

دلایل بروز مشکلات در ترمز دیسکی

حال که متوجه شدید ترمز دیسکی چیست، بهتر است با علل خرابی آن را نیز آشنا شوید.

صدای جیغ مانند

اگر لنت های ترمز ساییده شوند، هنگام گرفتن ترمز، قسمت فلزی لنت ها در تماس با روتور قرار گرفته و صدای جیغ مانند بسیار بلندی ایجاد می شود. تعویض لنت های ترمز در اکثر مواقع این مشکل را برطرف می کند.

ساییدگی لنت های ترمز| AGU

لرزش پدال ترمز

اگر هنگام گرفتن ترمز پدال می لرزد، ممکن است روتور خمیده شده باشد. روتورهای ترمز باید کاملا صاف و بدون انحنا باشند اما ممکن است بر اثر استفاده مداوم یا حرارت خمیده شوند. در این صورت روتور باید تعویض شود.

صافی سطح روتور| AGU

شل شدن یا پایین رفتن پدال ترمز

اگر احساس کردید که پدال ترمز شل شده و پایین تر از معمول است، احتمال آلوده بودن روغن ترمز یا نشت آن وجود دارد.

آنچه در پاسخ به سوال ترمز دیسکی چیست مطرح شد

ترمز دیسکی یک سیستم ترمز هیدرولیکی است که با داشتن عملکردی ساده اما موثر مورد توجه شرکت های توزیع کننده قطعات خودرو است. این ترمزها از روتور (دیسک)، لنت ها، پیستون و کالیپر تشکیل می شوند. هنگامی که پدال ترمز فشرده می شود، روغن ترمز فشار را به لنت ها منتقل کرده و آنها را به داخل روتور فشرده کرده و با ایجاد اصطکاک سرعت ماشین را کاهش می دهد.

  تنظیم شل و سفت بودن تسمه تایم

ساییدگی لنت های ترمز، خمیدگی روتورها، آلودگی روغن ترمز و نشت آن از مهمترین علل بروز مشکلات در ترمزهای دیسکی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *