دانستني هاي خودرو

راه های تقویت کولر ماشین در روزهای گرم سال

خطرات رانندگی با لاستیک کم باد | AGU

با گذشت چندین سال از تجهیز خودروها به سیستم های گرمایشی و سرمایشی، دیگر کولر یا بخاری وسیله ای لوکس برای خودرو قلمداد نمی شود.

اما به لحاظ فنی، این تجهیزات فقط تا زمانی که به طور صحیح مورد استفاده قرار بگیرند کارایی دارند. بنابراین آشنایی با راه های تقویت کولر ماشین به خصوص در روزهای گرم سال یکی از عوامل مهم در مراقبت از خودرو محسوب می شود.

در این مقاله تعدادی از روش های مراقبت از کولر ماشین را مطرح می کنیم.

روش های تقویت کولر ماشین

سیستم تهویه هوای خودرو نه تنها باید به طور مرتب مورد بازرسی قرار بگیرد، بلکه باید در تمام فصول سال و به طور مرتب روشن شود. با به کار بستن روش های زیر، طول عمر سیستم تهویه مطبوع خودروی خود را افزایش دهید:

قبل از روشن کردن کولر، اجازه دهید مقداری هوا وارد ماشین شود!

حتما برای شما هم پیش آمده که در یک روز گرم وقتی درب ماشین را باز کرده و وارد آن می شوید، احساس می کنید که هوای درون ماشین بسیار خفه و گرمتر از هوای آزاد بیرون آن است.

علت این گرمی و خفگی، ساکن بودن هوای داخل خودرو در مدتی که در هوای گرم قرار داشته است، می باشد. در این حالت، برای تقویت کولر ماشین بهتر است که سریعا آن را روشن نکنید.

ابتدا درب ها و پنجره های ماشین را به مدت چند دقیقه باز بگذارید که هوای تازه وارد ماشین شود. پس از آنکه هوای گرم خارج شد، کولر را روشن کنید.

  علت پیچیدن بوی دود اگزوز داخل ماشین

روش های مراقبت از عملکرد کولر ماشین | AGU

وقتی کولر روشن است، پنجره ها را ببندید!

شاید مطرح کردن این روش برای تقویت کولر ماشین به نظر شما پیش پا افتاده باشد، اما قطعا موثر و معجزه آسا است! هنگامی که کولر ماشین روشن است، اگر پنجره ها را ببندید، در واقع به کولر در امر خنک کردن ماشین کمک کرده اید!

کولر ماشین را هفته ای یک بار روشن کنید.

اگر در هر فصلی از سال قصد استفاده از خودروی خود را ندارید، نباید آن را به حال خود رها کنید. گاهی برای جلوگیری از خوابیدن باتری، استارت می زنید. بنابراین برای تقویت کولر خودرو نیز باید حداقل هفته ای یک بار و به مدت 10 دقیقه سیستم سرمایشی یا گرمایشی آن را روشن کنید.

نحوه عملکرد کولر ماشین

برای درک اهمیت خاموش نماندن کولر ماشین به مدت طولانی، بهتر است با مکانیزم عملکرد سیستم سرمایشی خودرو آشنا شوید.

این سیستم ها از یک روغن توزیع شونده با استفاده از یک خنک ساز تشکیل شده اند. اگر کولر به مدت زیادی روشن نشود، روغن به خوبی در کمپرسور پخش نشده و روغن کاری انجام نمی شود. حال اگر کولر را روشن کنید، کمپرسور آن به دلیل کافی نبودن روغن آسیب دیده و به طور کلی سیستم تهویه هوای خودرو را معیوب می کند. پس برای مراقبت از کولر ماشین، حتما هفته ای یک بار آن را روشن کنید!

فیلتر هوای ماشین را به موقع تعویض کنید!

فیلتر هوای کثیف نه تنها روی کیفیت هوای خارج شده از دریچه های کولر اثر می گذارد، بلکه مصرف سوخت خودروی شما را نیز افزایش می دهد!

  علت لرزش خودرو چیست؟

پس برای مراقبت و تقویت کولر ماشین و نیز بهینه سازی مصرف سوخت، بهتر است فیلتر هوا را طبق زمان مندرج در کتابچه راهنمای خودرو عوض کنید. این زمان معمولا در حدود 10000 کیلومتر مسافت یا یک سال استفاده است.

سیستم تهویه هوا را به موقع سرویس کنید.

بسته به اینکه خودرو در چه مناطقی قرار دارد، ممکن است به دلیل زیاد بودن ذرات گرد و غبار در هوا لازم شود که سیستم تهویه مطبوع آن سالی یک یا دو بار تمیز شود.

سیستم تهویه هوا را به موقع سرویس کنید

بوی نامطبوع و صداهای عجیب کولر ماشین را جدی بگیرید!

برای تقویت کولر ماشین باید حواستان به تمام نکات ریز و درشت از جمله بو و صدای آن باشد. گاهی کولر خودش به شما می گوید که مشکلی در کار هست و باید در اسرع وقت به آن رسیدگی کنید!

رسیدگی به رادیاتور را فراموش نکنید!

کندانسور سیستم تهویه هوای ماشین دقیقا در جلوی رادیاتور قرار دارد. بنابراین اگر رادیاتور داغ کند، گرمای خروجی از آن وارد کندانسور سیستم سرمایشی می شود. در نتیجه روی عملکرد آن اثر منفی می گذارد.

پس برای تقویت کولر ماشین بهتر است هر سه ماه یک بار رادیاتور را تمیز کنید.

نشت روغن از سیستم تهویه هوای خودرو را جدی بگیرید.

کم شدن روغن در سیستم سرمایشی خودرو سبب از کار افتادن این سیستم می شود. پس برای تقویت کولر ماشین بهتر است در صورت مشاهده لکه روغن روی کمپرسور، لوله ها یا اتصالات سیستم تهویه مطبوع، در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کنید.

نشت روغن از سیستم تهویه هوای خودرو را جدی بگیرید | AGU

تقویت کولر ماشین با چند راهکار ساده!

با مراقبت از کولر ماشین در پول و زمان خود صرفه جویی کنید! روش های مراقبت از سیستم سرمایشی و گرمایشی خودرو بسیار ساده اما کاربردی هستند.

  چه زمانی باید تعویض صفحه کلاچ را انجام دهید؟

مثلا در روزهای گرم سریعا کولر را روشن نکنید. هنگام روشن بودن کولر، پنجره ها را ببندید. فیلتر هوا را به موقع عوض کنید. کولر را حداقل هفته ای یک بار روشن کنید وغیره! سخت است؟ به هیچ وجه! پس اصول مراقبت از کولر خودرو را حتما به خاطر بسپارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *