دانستني هاي خودرو

از آسیب های نور آفتاب به خودرو غافل نشوید; ترفندها و راهکارها

آیا نور آفتاب به خودرو آسیب می رساند؟ | AGU

مراقبت از ماشین شامل فاکتورهای زیادی است؛ سرویس های دوره ای، بررسی مرتبِ کارکرد درست قطعات، تعویض روغن در بازه های زمانی معین و غیره.

اما مراقبت از خودرو فقط منحصر به این موارد نیست و باید به عوامل طبیعی که ممکن است به ماشین صدمه بزنند، توجه کرد. آسیب های نور آفتاب به خودرو یکی از این عوامل محیطی و طبیعی است؛ تابش خورشید علاوه بر آسیب به بدنه، باعث صدمه به وسایل داخل اتاق ماشین و همچنین قطعات داخلی آن می‌شود.

اگر بطور مداوم ماشین تان در معرض تابش نور خورشید قرار دارد؛ اعم از اینکه مجبور به رانندگی در طی روز هستید یا به پارکینگ سقف دار و یا سایه دسترسی ندارید، نیاز است تا روش هایی را به کار بگیرید تا آسیب های نور آفتاب به خودرو را به حداقل برسانید.

در این مقاله با مضرات نور خورشید برای ماشین را بررسی می کنیم؛ همچنین با برخی از روش های مراقبت از خودرو در برابر آفتاب نیز آشنا می شویم.

آسیب های نور آفتاب به خودرو کدامند؟

گرمای آفتاب به همراه اشعه فرابنفش خورشید، باعث ایجاد صدمه به ماشین در طولانی مدت خواهد شد. علاوه بر بدنۀ خودرو، قطعات و اجزای داخل اتاق ماشین نیز در معرض آسیب های نور آفتاب هستند.

اما دلیل آسیب های نور آفتاب به ماشین چیست؟ جواب را می توان در یک جمله خلاصه کرد: ماشین در برابر تابش نور آفتاب، مقاوم سازی نشده است. بنابراین همانگونه که پوست ما نیاز به مراقبت در برابر تابش آفتاب دارد، باید به محافظت از ماشین در برابر آفتاب نیز توجه کرد.

  آشنایی با مهمترین اصول مراقبت از گیربکس خودرو

در این قسمت به ذکر مضرات آفتاب برای خودرو می پردازیم و سپس راهکارهای محافظت از آن را نیز ذکر خواهیم کرد.

صدمات آفتاب به بدنه خودرو

بدنه ماشین بطور مستقیم در معرض صدمات محیطی اعم از طبیعی و انسانی قرار دارد. آسیب های ناشی از تابش خورشید به خودرو عبارتند از:

  • از بین رفتن رنگ بدنه: این مورد شامل رنگ پریدگی مختصر، از بین رفتن کامل رنگ بدنه یا ایجاد لکه های بزرگ و کوچک می‌شود.
  • رنگ پریدگی قطعات جلوبندی و عقب بندی
  • مات شدن شیشه ها و آینه های بیرونی
  • استهلاک قطعات داخلی ماشین

آسیب آفتاب به داخل اتاق ماشین

برخورد آفتاب به خودرو به ویژه در روزهای گرم باعث افزایش دمای داخل اتاق ماشین می‌شود. زیرا فلزِ بدنه نیز به افزایش گرما کمک می کند. زمانی که این دمای بالا در تماس با قطعات داخل اتاق از جمله داشبورد، کف پوش ها، سردنده، روکش صندلی ها، سیستم صوتی و غیره که از جنس پلاستیک، چرم و سایر مصنوعات هستند، قرار می گیرد موجب فعل و انفعالات شیمیایی می‌شود. این روند پس از مدتی باعث ترک خوردن، رنگ پریدگی، پوسیدگی و کهنگی وسایل داخلی اتاق ماشین خواهد شد.

آسیب نور آفتاب به بدنه و داخل ماشین | AGU

ترفندهای موثر برای مراقبت از ماشین در مقابل نور آفتاب

برای اینکه آسیب های نور آفتاب به خودرو را به حداقل برسانیم، روش های مختلفی وجود دارد. در ادامه، برخی از این موارد را بررسی می کنیم:

قرار دادن ماشین در پارکینگ

آسانترین و کم هزینه ترین روش مراقبت از ماشین، پارک کردن آن در یک پارکینگ سقف دار و یا زیر سایه است. اگر به هیچکدام از این موارد دسترسی ندارید، می توانید از چادر ماشین استفاده کنید. بهتر است چادر دو لایه که دارای الیافی بین این لایه ها هستند، خریداری نمایید. زیرا وجود این الیاف تا حد زیادی مانع جذب اشعه های مضر خورشید میشود.

  آیا علت خروج آب از اگزوز را می دانید؟

استفاده از محافظ های نوری برای شیشه خودرو

برای مصون ماندن داخل اتاق ماشین از اثرات آفتاب، استفاده از محافظ های شیشه، یک راهکار عالی و هوشمندانه است. کاور شیشه ماشین را میتوانید با قیمت مناسب تهیه کنید.

بدنه ماشین را بطور مرتب تمیز کنید

گرد و خاک، فضولات پرندگان و سایر آلودگی های محیطی، زمانی که با گرمای هوا ترکیب می شوند، می توانند صدمه بیشتری به رنگ بدنه بزنند. بنابراین میتوان با چند سطل آب یا بوسیله یک دستمال و ابر خیس، بدنه را تمیز کرد. هر از چند گاهی هم برای تمیزی بیشتر ماشین، بهتر است از شوینده های ملایم استفاده کرد.

از واکس ماشین غافل نشوید

واکس برای خودرو مانند کرم ضد آفتاب برای پوست انسان است. اگر یک یا دو بار در سال پس از شستشوی ماشین، آن را واکس کنید، بدنۀ خودرو تا حد زیادی در مقابل اشعه UV مقاوم می‌شود.

مراقبت از ماشین در برابر نور آفتاب | AGU

استفاده از محافظ صندلی؛ مراقبت و آسودگی همزمان

لازم نیست که حتما از روکش های گرانقیمت برای صندلی استفاده کنید. اما وجود این لایۀ محافظتی به مقدار زیادی بر سلامتِ صندلی های ماشین موثر است.

چکاپ فنی ماشین در فصول گرم

کارکرد مداوم قطعات ماشین در هوای گرم و زیر تابش شدید آفتاب باعث وارد شدن فشار بیش از معمول به آنها می‌شود. این امر ممکن است باعث فرسودگی زودهنگام این قطعات شود. بنابراین بهتر است که در روزهای گرم سال، به موارد زیر بیشتر توجه کرد:

  • بررسی سطح مایعات خودرو اعم از آب، مایع خنک کننده موتور و روغن ها
  • تست دوره ای باتری ماشین
  • اطمینان از تنظیم بودن باد لاستیک ها
  نکات مهم در نگه داری از لاستیک خودرو; روش ها و راهکارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *