دانستني هاي خودرو

شناسایی بهترین زمان برای تعویض باتری خودرو

شناسایی بهترین زمان برای تعویض باتری خودرو | AGU

باتری ماشین یک منبع تامین انرژی می‌باشد. برق مورد نیاز ماشین از باتری می آید. تعویض باتری خودرو از این جهت مورد توجه قرار می‌گیرد که این قطعه عضو مهمی از ماشین هست. معمولا هم دیر به دیر به سراغ باتری می‌رویم.

خوشبختانه رسیدگی به یک باتری خاموش مسئله دشواری نیست. اگر نمی توانید باتری خود را شارژ کنید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که آن را با یک باتری جدید عوض کنید. اگر با احتیاط قدم بردارید، این یک فرایند ساده است. در اینجا نحوه جایگزینی باتری ماشین در چند مرحله آسان آمده است.

باتری خودرو

تامین برق ماشین برای شروع به کار موتور به عهده باتری است. در زمان استارت زدن در واقع برق را از باتری به سر شمع ها می فرستیم. با پاچش بنزین به وسیله انژکتور در محفظه احتراق ماشین روشن می شود. باتری دارای جریان 500 تا 700 آمپر است. باتری ماشین بین 5/13 تا 27 کیلوگرم وزن دارد.

داخل باتری با آب مقطر و اسید سولفوریک در بین صفحات سربی اسیدی پر شده است. ذخیره برق درون باتری توسط واکنش های شیمیایی درون آن انجام می شود. البته که دینام هم برق اضافی تولید شده در ماشین را ذخیره می کند.

در اولین برخورد با مشکلات کم رسایی برق

در صورتیکه چراغ باتری خودرو شما روشن شده، احتمالا باید به فکر تعویض باتری خودرو یا مراجعه به تعمیرگاه باشید. اگر بتوانید خودتان سری به باتری بزنید؛ این نکات به شما کمک خواهند کرد:

  • سولفاته های روی الکترودها را بشویید. وجود سولفاته ها روی الکترود مانع از انتقال الکتریسیته می شوند. بعد از شستن سولفاته ها می توان سلامت باتری را امتحان کرد.
  • مانع زنگ زدگی سرکابل ها شوید. نظافت کابل ها می‌تواند کمک کننده باشد.
  • کنار کیلومتر شمار ماشین علامت دینام را کنترل کنید. زمانی که ماشین روشن است باید عددی بین 13.8 تا 14.5 باشد. اگر خرابی از دینام باشد باتری را درست شارژ نمی‌کند.
  در رانندگی مرتکب این اشتباهات نشوید

باتری متناسب با خودرو

باتری‌های خودرو دارای ظرفیت ها و اندازه‌های متفاوتی هستند. پس در تناسب خودرو و باتری در زمان تعویض باتری ماشین توجه کنید.

حفظ ایمنی در تعویض باتری

برای ایمنی و عدم آسیب به خودمان هنگام تعویض باتری خودرو رعایت این موارد لازم می‌باشد:

  • استفاده از دستکش برای جلوگیری از آسیب توسط اسید باتری.
  • وجود گاز هیدروژن داخل باتری باعث آتش سوزی می‌شود. توجه به عدم استعمال دخانیات برای جلوگیری از آتش سوزی.
  • علامت گذاری روی کابل مثبت و منفی برای کاهش احتمال خطا در نصب باتری روی ماشین.

بهترین زمان برای تعویض باتری ماشین | AGU

روش کار تعویض باتری

در صورت ثابت شدن اینکه باتری خراب هست، یک باتری تازه و مناسب برای ماشین بخرید. به روش زیر برای تعویض باتری خودرو عمل کنید:

  1. برای دسترسی صحیح به باتری ماشین، روکش آن را باز کنید. اگر باتری ماشین روکش ندارد، مستقیم سراغ بست ها می‌رویم. هنگام باز کردن بست الکترودها قبل از هر چیز سولفاته های روی الکترود را با آب جوش تمیز می‌شوییم.
  2. ابتدا بست الکترود منفی را با آچار شماره 10 یا 13 باز می‌کنیم. بعد نوبت باز کردن قطب مثبت می‌رسد. توجه به عدم برخورد قطب مثبت به بدنه خودرو یا هر شیء فلزی دیگری برای جلوگیری از جرقه و آتش سوزی، مهم هست.
  3. در این مرحله از تعویض باتری خودرو بست های نگهدارنده باتری را باز می‌کنیم. برای ماشین های داخلی مثل پژو، پراید وغیره از آچار 10 استفاده می‌کنیم. برای ماشین های غیر داخلی از آچار 12 یا 13 استفاده می‌کنیم.
  4. اکنون زمان خروج باتری قبلی ماشین می‌باشد. باتری جدید را به همان شکل باتری قبلی سر جایش می‌گذاریم.
  5. نوبت نظافت بست های سر کابل هاست. اینکار در راستای عدم انتقال آلودگی به باتری جدید انجام می‌شود.
  6. در انتهای کار تعویض باتری خودرو، بست های نگهدارنده باتری را در جای خود می‌بندیم.
  7. در پایان الکترود قطب مثبت و بعد الکترود قطب منفی را می‌بندیم. کابل ها را سر جایشان محکم می‌کنیم.
  8. طرز سفت کردن بست نگهدارنده نیز مهم می‌باشد؛ طوری بست را سفت کنیم که باتری تکان نخورد.
  9. کاور را نیز در انتها سر جایش ببندیم.
  علت روغن ریزی ماشین را به تنهایی پیدا کنید.

روش کار تعویض باتری | AGU

دقت در تعویض باتری ماشین

به یاد داشته باشید در تعویض باتری خودرو با برق روبرو هستید. دستکش‌های لاستیکی اگرچه برای برداشتن باتری ضروری نیستند، اما هنگام کار با برق می‌توانند درجه امنیت را افزایش دهند.

هرگز کابل هایی از باتری را که نباید متصل شوند، وصل نکنید. بدان معنی که از تعویض اشتباه کابل و بست های باتری یا قرار دادن کابل ها در هر مکانی، جلوگیری کنید. هنگام برداشتن باتری قدیمی مراقب باشید. اگر باتری قدیمی آسیب دیده و یا نشت داشته باشد، بهتر است از یک حرفه ای بخواهید کار را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *