دانستني هاي خودرو

حجم موتور چه چیزی را به ما نشان می‌دهد؟

حجم موتور چه چیزی را به ما نشان می‌دهد؟ | AGU

حجم موتور یکی از اصلی ترین مشخصه های یک موتور و حتی یک ماشین است. در ظاهر یک عدد ساده است اما تاثیر بسیاری بر عملکرد، مصرف سوخت و قیمت یک خودرو دارد. اما حجم موتور چه چیزی را به ما نشان می دهد؟ این عدد را در چقدر و چگونه باید در تصمیم خود مبنی بر خرید ماشین مورد نظرتان دخیل کنید. در این مقاله تلاش می کنیم به این سوالات پاسخ دهیم.

حجم موتور به چه معنی است؟

حجم موتور به معنی میزان سوخت و هوایی که می تواند وارد سیلندرهای موتور شود. این عدد بر حسب سانتی متر مکعب (cc) اندازه گیری می شود. حجم موتور اما معمولا بر اساس لیتر بیان می شود و به نزدیک ترین عدد رو به بالا رند می شود. بطور مثال حجم موتور ماشینی که 1390cc است با عدد 1.4 لیتر بیان می شود.

بطور معمول ماشینی که موتورش بزرگتر است نیرویی بیشتری نسبت به ماشینی که موتور کوچکتری دارد تولید می کند. با این حال برخی موتورها از نوع توربو شارژ هستند. به این معنی که حجم نسبتا کوچکی دارند اما نیرویی تولید شده توسط آنها نسبت به موتورهای کوچک معمولی بیشتر است. نیروی تولید شده توسط یک موتور هم بر اساس واحد اسب بخار یا bhp بیان می شود.

ماشین های با موتور کوچک

موتورهایی که حجمی بین یک تا 1.9 لیتر داشته باشند در دسته های موتورهای کوچک قرار می گیرند. این موتورها از نظر اقتصادی به نفع صاحب خودرو عمل می کنند چراکه مصرف سوخت پایینی دارند.

  کدام پارچه روکش صندلی خودرو بهتر است؟

با این حال از آنجا که این موتورها نیروی کمتری نسبت به موتورهای با حجم بالا تولید می کنند برای رانندگی در جاده ها و در سرعت بالا مناسب نیستند و بیشتر کارایی شان برای رانندگی در شهر است.

در صورتی که بخواهید با یک موتور کوچک با شتاب بالا رانندگی کنید نیاز است که فشار بیشتری به آن وارد نمایید که در نتیجه مصرف سوخت نیز از حالت معمول بیشتر خواهد شد.

ماشین های با موتور بزرگ

موتورهایی که حجم شان از دو لیتر بیشتر باشد در دسته موتورهای بزرگ جای می‌گیرند. نقطه قوت این موتورها تولید نیروی بیشتر و نقطه ضعف شان نیز مصرف سوخت بالایشان است. این موتورها به راحتی و خیلی سریع به شتاب و سرعت های بالا می رسند. البته این امر به واسطه ورود حجم زیادی از مخلوط سوخت و هوا به داخل موتور انجام می‌شود. که باعث می شود این موتورها چندان با محیط زیست سازگار نباشند.

حجم موتور ماشین | AGU

موتورهای توربو شارژ

حجم موتور همیشه نشان دهنده قدرت بالا یا پایین موتور نیست. موتورهایی که از تکنولوژی توربو شارژ بهره می‌برند می‌توانند نیروی بالایی را بدون نیاز به حجم بالای موتور تولید کنند. نیرویی که در بسیاری از موارد با موتورهای با حجم بالا رقابت می‌کند.

بطور مثال یک خودروی فورد با موتور توربو شارژ اکوبوست (EcoBoost Turbo) که حجمی معادل یک لیتر دارد می‌تواند قدرت موتوری برابر با خودرویی با همین برند ولی با موتور معمولی بزرگ با حجم 1.8 لیتر داشته باشد.

حجم موتور توربو شارژ | AGU

چه حجم موتوری برای شما مناسب است؟

بهتر است قبل از اینکه اعداد مختلف حجم موتورهای ماشین های مورد نظرتان را بررسی کنید مشخص کنید که چه انتظاری از ماشین تان دارید.

  علت لرزش خودرو چیست؟

در صورتی که از نظر مالی مشکلی برای صرف هزینه بیشتر برای ماشینی با حجم موتور بالا ندارید که البته هزینه بیمه این ماشین ها هم ممکن است کمی بیشتر از حد معمول باشد شاید بخواهید ماشینی با حجم موتور بالا را انتخاب کنید. بخصوص اگر عادت به رانندگی پر شتاب (البته تا حدی که از قوانین تجاوز نکند) داشته باشید.

از طرف دیگر اگر هزینه پرداختی برای ماشین و بیمه برایتان مهم است و از آن دسته از رانندگانی هستید که رانندگی آرام را می پسندید موتورهای کوچک و کم حجم برای شما مناسب تر هستند.

در نهایت بسیاری از افراد نیز علی رغم اینکه نیاز به استفاده از ماشین در جاده های خارج از شهر و رانندگی با شتاب بالا به دلایل زیادی نظیر گرانی ماشین های با موتور بزرگ، مصرف سوخت بالا و نگرانی های زیست محیطی نمی‌خواهند ماشین های با موتور بزرگ تهیه کنند. برای این دسته از افراد موتورهای توربو شارژ بهترین گزینه است.

موتورهای هیبریدی

بسیاری از افراد نیز مسائل محیط زیستی برایشان بسیار مهم است. بخصوص در کشورهای پیشرفته بسیاری از افراد به دنبال موتورهای هیبریدی هستند که در مواقعی از رانندگی مانند سرعت های پایین تنها با انرژی الکتریکی کار می‌کنند. این ماشین ها قدرت نسبتا خوبی دارند و در مواقعی که ماشین با سوخت معمولی مانند بنزین کار می‌کند، انرژی جنبشی ماشین را به انرژی الکتریکی تبدیل و درون باتری ماشین ذخیره می‌کنند که در مواقع لازم از آن استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *