دانستني هاي خودرو

اصول رانندگی در هوای بارانی

لاستیک مناسب برای رانندگی در هوای بارانی | AGU

همه ساله با شروع فصل پاییز و آغاز بارندگی در جاده‌های شهری و بین شهری شاهد افزایش آمار تصادفات و متاسفانه خسارات جانی ناشی از آن هستیم. با بررسی آمارهای نهادهای ترافیکی مربوطه متوجه می‌شویم که حدود نیمی از تصادفات جاده ای در شرایط جوی نامساعد رخ داده است. با این حال به نظر می‌رسد رانندگی در هوای بارانی همواره منجر به حوادث بیشتری شده است. چراکه بسیاری از رانندگان چندان تفاوتی بین شرایط بارانی و هوای عادی نمی بینند و رعایت نکات جدی ایمنی را فقط منوط به شرایط برف و کولاک می‌کنند.

نکات ایمنی رانندگی در هوای بارانی

با رعایت برخی اصول و نکات ایمنی می توان خطرات بالقوه رانندگی در هوای بارانی را رفع کرد. این اصول به دو دسته نکات پیش گیرانه قبل از شروع رانندگی و نکاتی که باید در حین رانندگی رعایت شوند، تقسیم می شوند.

نکات پیش گیرانه قبل از شروع رانندگی

تمامی این نکات مربوط به قسمت‌های مختلف خودرو هستند. با انجام آنها در حین رانندگی از عملکرد نادرست خودروی خود غافل گیر نخواهید شد.

بررسی لاستیک‌ها

انواع مختلفی از لاستیک‌ها برای شرایط جوی مختلف وجود دارند. لاستیک‌های تابستانی، چهار فصل و زمستانی سه نوع لاستیک پر مصرف در ماشین‌ها هستند. لاستیک‌های زمستانی نسبت به لاستیک‌های تابستانی عاج های ریزتر و بیشتری دارد. برای رانندگی در هوای بارانی بهترین لاستیک، لاستیک چهار فصل است. این لاستیک از نظر پهنا، شکل، اندازه و تعداد عاج ها مابین لاستیک های تابستانی و زمستانی قرار می‌گیرد.

همچنین مطمئن باشید لاستیک‌های شما فرسوده نیستند و فشار باد و تعادل آنها تنظیم است. در غیر این صورت آنها در هدایت آب کف جاده به اطراف دچار مشکل خواهند شد.

  از آسیب های نور آفتاب به خودرو غافل نشوید; ترفندها و راهکارها

بررسی سیستم برف پاک کن ها

یکی از مهم ترین اجزاء ماشین در رانندگی در هوای بارانی برف پاک کن‌ها هستند. قبل از شروع رانندگی از سلامتی موتور برف پاک کن و دیگر قسمت‌های آن مانند شیشه شوی و تیغه‌ها اطمینان حاصل کنید.

بررسی سیستم ترمزها

ترمز گرفتن در هوای بارانی به علت خیس شدن لنت‌ها و دیسک می تواند بازدهی مطلوبی نداشته باشد. به منظور استفاده حداکثری از قدرت ترمزهای خود از سلامتی لنت‌ها، کیفیت و میزان روغن ترمز و عملکرد درست ABS ها اطمینان حاصل نمایید.

بررسی چراغ ها

چراغ ها در رانندگی در هوای بارانی نقطه دید شما را افزایش می دهند. قبل شروع به رانندگی از سلامتی چراغ های عقب و جلو اطمینان حاصل کنید. همچنین با توجه به اینکه در هوای به شدت مه آلود به چراغ های مه شکن نیاز خواهید داشت آنها را نیز امتحان نمایید.

نکات ایمنی مهم در حین رانندگی در هوای بارانی

شاید مهم ترین نکته این باشد که حتی الامکان از رانندگی در هوای بارانی خودداری نمایید. با این وجود اگر مجبور به رانندگی هستید و از سلامت خودروی خود در موارد گفته شده در بخش قبل مطمئن هستید می توانید با رعایت نکات زیر احتمال خطر را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید.

کنترل همه جانبه فرمان

در هنگام رانندگی در هوای بارانی کنترل فرمان به علت لغزندگی جاده، چاله‌های ایجاد شده و اصطکاک کمتر لاستیک‌ها و جاده سخت تر می‌شود. بنابراین هر دو دست خود را روی فرمان و روی رینگ آن (و نه وسط آن!) بگذارید و با قدرت بیشتری آن را کنترل نمایید.

  علت صداهای غیرعادی موتور چیست؟

استفاده از برف پاک کن

هیچ دلیلی ندارد که برف پاک کن را در زمان بارش باران خاموش و روش کنید. روشن بودن برف پاک کن هیچ ضرری برای ماشین شما ندارد. برخی رانندگان به غلط برف پاک کن خود را پی در پی روشن و خاموش می کنند که سبب کاهش دید و همچنین برداشته شدن تمرکزشان از شرایط جاده می‌شود.

برف پاک کن اصول رانندگی در هوای بارانی | AGU

جلوگیری از بخار گرفتگی شیشه جلو

با رعایت نکاتی نظیر روشن کردن سیستم تهویه و گرم کن های شیشه ها، ایجاد چرخش مناسب و تمیز کردن آینه های بغل دید خود را هنگام رانندگی در هوای بارانی افزایش دهید.

روشن کردن چراغ‌ها

در بسیاری از کشورهای پیشرفته رانندگی در هوای بارانی با چراغ خاموش جریمه‌های سنگینی را در پی دارد. روشن کردن چراغ‌ها (البته نه بصورت نور بالا) باعث افزایش دید راننده و دیگر ماشین‌ها می شود. در مه سنگین نیز روشن کردن چراغ مه شکن توصیه می‌شود.

روشن کردن چراغ ها اصول رانندگی در هوای بارانی| AGU

حفظ فاصله از دیگر ماشین‌ها

در هوای بارانی نسبت به شرایط معمول جوی باید فاصله بیشتری با دیگر ماشین‌ها داشته باشید. چراکه در غیر این صورت در مواقع بروز خطر نمی توان روی قدرت ترمزها و لنت ها به اندازه شرایط معمول حساب باز کرد و خودرو مسافت بیشتری برای توقف می پیماید.

رانندگی کم خطر

سرعت مجاز را باید در زمان بارندگی فراموش کرد و با سرعتی حتی بسیار کمتر از آن رانندگی کرد. سبقت های بی جا و ترمزهای آنی نیز می توانند بسیار خطر آفرین باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *