دانستني هاي خودرو

علت روشن شدن چراغ ایربگ

علت روشن شدن چراغ ایربگ | AGU

روشن شدن چراغ ایربگ می تواند به عنوان یک نشانه خطر در نظر گرفته شود. چراغ های هشدار مختلفی بر روی داشبورد ماشین قرار دارند. بیشتر مردم تنها زمانی آنها را می بینند که مشکل خاصی برای ماشین بوجود آمده باشد و به واسطه روشن شدن این چراغ ها متوجه مشکل می شوند.

خواه ناخواه شما قطعا روشن شدن چراغ ایربگ را دیده اید. حتی بدون اینکه بدانید این چراغ برای چه قسمتی می‌باشد. مثلا زمانی که سوار ماشین می شوید و استارت می زنید ممکن هست این چراغ را ببینید که روشن شده است و به شما هشدار می دهد که کمربند ایمنی تان ببندید.

تشابه چراغ ایربگ و چراغ کمربند ایمنی

در بسیاری از ماشین ها چراغ کمربند ایمنی و چراغ ایربگ یکی هستند. این به این معنی هست که قطعا صاحبان این ماشین ها با روشن شدن این چراغ آشنا هستند. آنها هیچ گاه به این موضوع به عنوان یک هشدار درباره ایربگ ها نگاه نکرده اند. در حالی روشن شدن این چراغ می تواند به عنوان یک هشدار نیز تلقی شود.

اما اگر کمربند ایمنی تان را بسته اید ولی چراغ هنوز روشن می‌باشد نباید این موضوع را نادیده بگیرید. روشن شدن چراغ ایربگ و روشن ماندن آن شاید به این معنی است که حداقل یکی از ایربگ ها عمل نمی کند.

بسیار مهم هست که سرمنشاء مشکل را بیابید چراکه سیستم ایربگ عامل مهمی در حفظ سلامتی و جان شما در تصادفات می‌باشد. قطعا هیچ کس تمایلی به متوجه شدن مشکل پس از وقوع یک اتفاق تلخ ندارد!

  فشار باد مناسب برای لاستیک ها در فصل های سرد و گرم سال

علل مختلف روشن شدن چراغ ایربگ

هفت دلیل شایع روشن شدن چراغ ایربگ بدین شرح هستند:

غیر فعال شدن ایربگ

بیشترین دلیل روشن شدن چراغ ایربگ اینه که سیستم ایربگ ها ممکن هست غیر فعال یا خاموش شده باشد. این اتفاق ممکن است دلایلی داشته باشد که شما هیچ کنترلی هم روی آن ندارید.

یکی از آنها معمولا خراب بودن سنسور برخورد یا تصادف می‌باشد. البته دیگر سنسورها نیز می توانند از کار افتاده باشند. مانند خرابی سنسور صندلی شاگرد که مشخص می کند ایربگ آن صندلی فعال است یا خیر.

کمربندهای ایمنی

همانطور که گفته شد نبستن کمربند ایمنی می تواند باعث روشن شدن چراغ ایربگ شود. اما دیگر مشکلات مربوط به کمربند ایمنی هم می‌تواند سبب بروز این مشکل شود.

ممکن هست کمربند به درستی داخل سگک خود قرار نگرفته باشد. همچنین امکان دارد سنسوری که داخل سگک قرار دارد درست کار نکند و پیام بسته بودن کمربند ایمنی را به کامپیوتر ماشین ارسال نکند.

خرابی سنسورهای کمربند ایمنی علت روشن شدن چراغ ایربگ | AGU

تصادفات کوچک

تصادفات کوچک ممکن هست باعث باز شدن ایربگ‌ها نشوند اما می‌توانند سبب روشن ماندن چراغ آنها شوند. این به این معنی هست که تا زمانی که یک مکانیک آنها را ریست نکند آنها روشن خواهند ماند.

یک تصادف کوچک ممکن هست برخورد جلوی ماشین با یک شی در سرعت‌های کمتر از 15 کیلومتر باشد. سنسورهای تصادف به منظور ایمنی هرچه بیشتر نسبت به برخوردهای کوچک هم حساس هستند.

آسیب دیدن بر اثر ورود آب

ورود آب به هر علت به سنسورهای تصادف باعث ایجاد خوردگی در آنها و عدم عملکرد درست آنها می‌شود. این خوردگی باعث می‌شود که چراغ ایربگ روشن بماند.

  در رانندگی مرتکب این اشتباهات نشوید

سیستم ایربگ ریست نشده است

زمانی که بر اثر یک تصادف ایربگ ها باز می‌شوند، تعویض آنها بعد از تصادف به هیچ وجه کافی نیست. سنسورهای کمربند ایمنی و دیگر اجزای سیستم SRS نیز باید تعویض شوند. علاوه بر این واحد مانیتورینگ ایربگ ها که در واقع مغز فرمان دهنده سیستم ایربگ‌ها هستند نیز باید ریست شوند.

بسیار مهم است که به مکانیک های ماهری مراجعه نمایید که مهارت لازم در تعمیر سیستم کامپیوتری ماشین شما را دارند. برخی شرکت ها بخصوص در خارج از کشور اجازه می‌دهند که صاحب خودرو واحد مانیتورینگ ایربگ ماشین را خودش باز کرده برای آنها فرستاده پس از تعمیر دریافت و نصب نماید.

خرابی سنسورهای کمربند ایمنی | AGU

باتری بک آپ ایربگ خالی شده است

اگر باتری ماشین به تازگی خالی شده است ممکن هست باتری بک آپ ایربگ ها نیز متعاقبا خالی شده باشد. در صورتی که بعد از شارژ باتری ماشین چراغ ها از وضعیت روشن خارج نشدند باید باتری بک آپ ایربگ جداگانه شارژ شود.

آسیب دیدگی فنر ساعت ایربگ

فنر ساعت ایربگ به منظور برقراری سیم کشی برق ماشین و ایربگ سمت راننده تعبیه شده است. همزمان با چرخش فرمان این فنر باز و بسته می‌شود. بنابراین به مرور زمان این فنر می‌تواند فرسوده شود که باعث ارتباط ضعیف بین سیستم ایربگ ها و برق ماشین می‌شود. روشن شدن چراغ ایربگ و ثابت ماندن آن نیز یکی از نشانه های آن می‌تواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *