دانستني هاي خودرو

علت صداهای غیرعادی موتور چیست؟

صدای غیرعادی موتور خودرو | AGU

شنیدن صداهای غیرعادی موتور ماشین می تواند نگران کننده باشد. چرا که نشان دهندۀ بروز یک مشکل در موتور است؛ یا حداقل هشداری باشد مبنی بر اینکه قطعات مرتبط، کار خود را به درستی انجام نمی دهند. اگر به موقع و به محض پی بردن به صداهای غیرعادی در موتور، برای رفع مشکل اقدام نشود، ممکن است متحمل هزینه های بالایی برای تعمیر آن شوید.

علت صدای زیاد موتور ماشین را می توانید با تشخیص نوع آن صدا تا حدود زیادی مشخص کنید. زیرا با توجه به اینکه سیستم موتور خودرو شامل قطعات مختلفی است، کارکرد ناقص هرکدام از این قطعات، یک نوع صدا را ایجاد می­نماید.

در این مقاله به شرح صداهای غیرعادی موتور ماشین که ممکن است بشنوید، می پردازیم؛ علل هرکدام از این صداها و همچنین راهکار برطرف ساختن آنها را نیز بطور خلاصه بیان می کنیم.

صداهای غیرعادی موتور ماشین برای چیست؟

قطعات زیادی مانند سیلندر پیستون، یاتاقان، پیچ ­ها، سوپاپ ها، فیلر وغیره باید کاملا بدون نقص و هماهنگ با سایر قطعات عمل نمایند تا کارکرد موتور نیز بدون نقص باشد.

اگر در عملکرد هریک از این قطعات مشکلی پیش بیاید، شما یک صدای خاص را خواهید شنید. برخی از این صداها کاملا طبیعی هستند؛ اما گاهی اوقات متوجه صدایی جدید و غیرعادی می­شوید. در ادامه به ذکر برخی از صداهای غیرعادی موتور ماشین و دلایل احتمالی آن می­پردازیم.

صدای چکش مانند

هرگاه ایجاد جرقه، قبل از بالا آمدن پیستون در داخل سیلندر روی دهد، صدای شبیه به چکش خواهید شنید. علت این صدا نیروی زیادی است که در داخل سیلندر ایجاد می شود. این فشار زیاد، بطور مداوم ضرباتی را به موتور وارد می­کند. علت این امر می تواند به دلایل زیر باشد:

  • گرم شدن بیش از حد موتور
  • تنظیم نبودن زمان جرقه
  • حرکت اشتباه پیستون ها
  آیا می دانید ترمز دیسکی چیست؟

این حالت که به ضریه زنی سر پیستون، معروف است، فشار زیادی بر سیلندر و موتور وارد می کند.

شنیدن صدای ویزویز یا تاپ تاپ از قسمت موتور

اگر واشرهایی که در قسمت ورودی و خروجی سیستم احتراق موتور قرار دارند، ایراد داشته باشند صدایی شبیه ویز ویز یا تاپ تاپ تولید می شود؛ گویی که نشتیِ هوا را در قسمت داخل خودرو می شنوید. این ایراد در ماشین های انژکتوری ممکن است موجب اختلال در دور موتور ماشین شود.

عیب یابی صدای موتور ماشین| AGU

تولید صدای پیس پیس توسط موتور

اگر صدایی شبیه «پیس» شنیدید به احتمال زیاد باید سیستم خنک کننده موتور را بررسی کنید. داغ شدن بیش از حد موتور خودرو و خنک نشدن آن، باعث ایجاد صدمه و آسیب به موتور در طولانی مدت می شود؛ علاوه بر اینکه مصرف بنزین نیز افزایش می یابد.

علت صدای تق تق موتور

تق تق مداوم موتور ماشین از دیگر صداهای غیرعادی موتور، نشانه ای از خشک شدن یاتاقان های اصلی یا فرعی است؛ زمانی که روغن ماشین بطور مناسبی به یاتاقان ها نرسد، این قطعه خشک شده و در هنگام کار، صدایی شبیه تق تق ایجاد می کند. چنانچه به این صدا بی توجه باشید، پس از مدتی احتمال سوختن موتور وجود دارد.

ایجاد صدای سیلی زدن

شاید از این عنوان تعجب کرده باشید! اما صدایی شبیه سیلی زدن، زمانی بوجود می آید که رینگ پیستون یا دیوارۀ آن فرسوده شده باشد. برخورد این قطعه در هنگام کار با قطعات همجوار خود، باعث صداهای غیرعادی موتور ماشین می شود. چنانچه هرچه زودتر به تعمیر یا تعویض این قطعه اقدام نکنید، موتور احتمالات خواهد سوخت.

  شناسایی بهترین زمان برای تعویض باتری خودرو

سوت زدن ماشین

از صداهای غیرعادی موتور، سوت زدن ماشین می باشد. صدای سوت خودرو ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود:

  • مشکل در نوارهای عایق ماشین
  • وجود اشکال در شلنگ های خنک کننده موتور ماشین

در هر دو صورت، چنانچه در شلنگ ها سوراخ یا ترکی ایجاد شده باشد، خروج هوا از آنها صدایی شبیه سوت ایجاد می کند. در اسرع وقت، مشکل را بررسی و آن را برطرف نمایید. چرا که کار کردن موتور در دمای بالا و بدون خنک شدن، آسیب جدی به آن وارد خواهد نمود.

بررسی صدای غیر عادی موتور | AGU

ایجاد صدای نویز مانند و لرزش اتاق ماشین

یکی دیگر از صداهای غیرعادی موتور ماشین، صوتی شبیه نویز است که همراه با لرزیدن و ارتعاش اتاق خودرو اتفاق می افتد. این حالت، معمولا به دلیل خرابی دستۀ موتور می باشد. دسته های موتور، قطعاتی هستند که موتور، گیربکس و اتاق را در محل خود، ثابت نگه داشته و مانع از حرکت، لرزش و ارتعاش این قسمت ها می شوند. در صورت خرابی یا پارگی دسته، ارتعاش ماشین، کنترل نمی شود و در نتیجه باعث لرزش موتور در حین حرکت می گردد.

صدای تیک تاک ماشین

اگر در هنگام حرکت، صدای تیک تاک می شنوید، این صدا از سوپاپ های موتور است. ایجاد صدای نامتعارف توسط سوپاپ ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • سفت و محکم بودن بیش از حد سوپاپ
  • شُل بودنِ سوپاپ
  • کمبود روغن موجود بر روی میل سوپاپ

در هر کدام از موارد فوق می توان با تنظیم درجۀ سوپاپ ها، باز کردن درب آنها و تنظیم فشار پمپ روغن و همچنین فیلرگیری سوپاپ ها صدا را برطرف کرد.

  علت روغن ریزی ماشین را به تنهایی پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *