دانستني هاي خودرو

برای اسپرت کردن خودرو همه چیز را در نظر بگیرید حتی فیلتر هوا

فیلتر هوا | AGU

فیلتر هوا شاید در نظر اول چندان ربطی به اسپرت شدن ماشین نداشته باشد. اما در واقع چنین است. اگر به فکر اسپرت کردن ماشین خود هستید حتما کارهای زیادی را در نظر گرفته اید که باید انجام شوند. کارهایی که شاید عمدتا مربوط به ظاهر خودرو اعم از بیرون و داخل آن هستند. اما باید بدانید برای این که ماشین شما به معنای واقعی کلمه اسپرت شود باید فیلتر هوا را نیز در نظر بگیرید. در ابتدا باید بدانیم که فیلتر هوا که در دو نوع اسپرت و معمولی تولید می شود چیست و چه وظیفه ای دارد.

فیلتر هوا چیست و چه وظیفه ای دارد؟

فیلتر هوا وسیله ایست که از ورود ذرات گرد و خاک و آشغال به موتور ماشین جلوگیری می کند. موتور ماشین با ترکیبی از سوخت و هوا کار می کند و هر چقدر که این هوا تمیزتر باشد موتور نیز بهتر کار خواهد کرد.

فیلتر هوا نه تنها از ورود ذرات و آشغال های درشت جلوگیری می‌کند بلکه ذرات بسیار ریزی را که موجب بر هم خوردن نسبت تعادل سوخت و هوا می شوند را نیز کنترل می‌کند. در صورتی که این نسبت بر هم بخورد عملکرد خودرو ضعیف شده و سبب تاخیر در احتراق می‌شود.

علاوه بر موارد گفته شده یک فیلتر هوای مرغوب باعث کاهش مصرف سوخت می شود. در صورتی که کیفیت هوای وارد شده به موتور خوب نباشد بنزین بیشتری برای عملکرد طبیعی خودرو مصرف می شود. همچنین وظیفه دیگر فیلتر جلوگیری از داغ شدن بیش از حد ماشین است.

  اقدامات ضروری هنگام بالا رفتن آمپر ماشین

فیلتر هوای اسپرت چیست؟

فیلترهای هوای معمولی از کاغذ تشکیل شده اند و پس از پر شدن منافذشان باید تعویض شوند. این در حالی است که فیلترهای اسپرت از فوم های سلولی تشکیل شده اند که هوای خنک بیشتری را جذب می کنند. همچنین شکاف این فیلترها در محفظه اصلی شان قرار دارد و اصلا نیازی به تعویض ندارند.

فیلتر هوا | AGU

همچنین علاوه بر وظیفه جلوگیری از ورود گرد و خاک و مواد خارجی به موتور، فیلترهای اسپرت کارایی دیگری نیز دارند. این فیلترها بهترین نسبت هوا با سوخت را با توجه به جریان هوا ارائه می‌کنند. بنابراین این فیلترها با وارد کردن بیشترین مقدار ممکن هوا به موتور باعث افزایش قدرت آن می‌شوند.

شکل بیشتر فیلترهای اسپرت مخروطی است. به همین دلیل به آنها فیلتر هوا مخروطی نیز گفته می‌شود. این شکل امکان جذب هوا بیشتری را میسر می کند. برخی از فیلترهای اسپرت نیز به شکل گوه هستند.

مزایای فیلتر هوای اسپرت با نگاهی دقیق تر

همانطور که گفته شد فیلترهای اسپرت نیازی به تعویض ندارند. تنها کاری که لازم است انجام شود این است که حدودا هر دو سال یک بار بایستی تمیز شوند. این موضوع به این دلیل است که سطح آنها بیشتر است و به راحتی مسدود نمی شوند.

شستشوی فیلتر اسپرت بسیار ساده است. بسیاری از تولید کنندگان این فیلترها توصیه می کنند که آنها هر 16000 کیلومتر باید تمیز شوند. برای تمیز کردن فیلتر هوای اسپرت راه های مختلفی وجود دارد. که معمول ترین آنها استفاده از کیت هایی حاوی مواد شستشو دهنده است که کافی است برای مدتی فیلتر هوا را درون آن قرار دهید.

  چرا گیربکس خودرو در دنده عقب صدا می دهد؟

مزیت دیگری هم که گفته شد افزایش قدرت موتور است. تولید کنندگان فیلتر هوای اسپرت در دنیا مدعی هستند که این فیلترها می‌توانند نیروی موتور را سه تا پنج اسب بخار افزایش دهند.

برخی از فیلترهای هوای اسپرت گران قیمت مجهز به یونیت مکش هوای خنک هستند. هوای خنک جذب شده توسط این فیلترها بهتر می‌سوزد. این فیلترها هوای متلاطم کمتری را جذب می‌کنند که سبب افزایش ورود اکسیژن به موتور می‌شود.

یک نقطه ضعف فیلتر هوای اسپرت

به علت ورود هوای بیشتر به موتور صدای موتور ماشین در خودروهایی که فیلتر هوای اسپرت دارند بیشتر می‌شود. ممکن است این مشکل در طول روز و در مکان های شلوغ چندان به نظر نیاید. اما در طول شب و در مکان های خلوت ممکن است جلب توجه کند.

نصب فیلتر هوای اسپرت

نصب یک فیلتر هوای اسپرت مراحل نسبتا ساده ای دارد.

در مرحله اول کاپوت را بالا بزنید. فیلتر هوا باید داخل موتور و یا در یک محفظه جداگانه قرار داشته باشد که بسته به نوع ماشین می‌تواند متفاوت باشد. با این حال اگر از جای آن مطمئن نیستید دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید.

نصب فیلتر هوا اسپرت | AGU

بعد از پیدا کردن مکان فیلتر بست ها و گیره های فیلتر هوا ی قدیمی را باز کنید. سپس فیلتر هوا ی اسپرت خود را با استفاده از گیره یا پیچی که دارد بجای فیلتر قدیمی نصب کنید. بیشتر فیلترهای اسپرت دارای دستور العمل نصب هستند که می توانید از آنها نیز کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *