دانستني هاي خودرو

علت لاستیک سایی خودرو چیست؟

علت لاستیک سایی خودرو چیست؟ | AGU

لاستیک ها قسمت بسیار مهمی از ماشین به حساب می‌آیند و بهتر است به طور مرتب بررسی شوند. همانطور که بیشتر اوقات می‌توان احوال یک فرد را از حالت چهره اش خواند، الگوهای سایش تایرهای خودرو نیز سرنخ های خوبی هستند. چرا که باعث درک بهتری از چگونگی عملکرد خودرویتان می‌شوند.

با بررسی منظم لاستیک ها می‌توانید متوجه شوید که آیا سایش آنها طبیعی است و یا ممکن است مشکل دیگری در خودرو وجود داشته باشد که نیازمند توجه بیشتری است.

در این مقاله نگاهی به انواع الگوهای لاستیک سایی خودرو، دلایل ایجاد آن و نحوه برطرف کردن آنها می‌اندازیم. اما قبل از باید بدانیم استاندارد عمق عمق شیارهای روی لاستیک چقدر باید باشد.

حداقل عمق شیارهای لاستیک

بسیاری از لاستیک ها بویژه لاستیک های چهار فصل که در کشور ما هم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای شیارهایی به عمق 7 تا 9 میلی متر در شرایط نو و سالم دارند.

بسیاری از تولید کنندگان لاستیک نیز توصیه می‌کنند در صورتی که لاستیک سایی خودرو به حدی رسید که عمق این شیارها به 1.5 میلیمتر رسید وقت آن است که لاستیک خود را عوض کنید.

بسیاری از خودروها مجهز به وسیله ای هستند که در جایی نزدیک چرخ ها تعبیه می‌شود. با استفاده از آن می‌توانید عمق شیارهای لاستیک خود را اندازه بگیرید. این وسیله در واقع نوعی کولیس لیزری است که با استفاده از لیزر عمق شیار را گزارش می‌کند. همچنین می‌توانید این وسیله از لوازم یدکی های خودرو نیز تهیه نمایید.

لاستیک سایی خودرو | AGU

لاستیک سایی خودرو در یکی از لبه های تایر

لاستیک سایی در لبه خارجی یا داخلی لاستیک نشان دهنده تراز نبودن چرخ هاست. این الگوی سایش نشان می‌دهد که چرخ ها به سمت داخل یا خارج متمایل شده و از تراز خارج شده اند. در این صورت یک سمت لاستیک در تماس بیشتر با زمین زودتر از سمت دیگر ساییده شده و از بین می‌رود.

  اصول رانندگی در هوای بارانی

لاستیک سایی خودرو در وسط تایر

اگر لاستیک سایی در قسمت وسط سریع تر از لبه‌ها دچار شده باشد فشار باد تایر بیش از اندازه لازم بوده است. هنگامی که فشار لاستیک بیش از حد استاندارد باشد قسمت وسط تایر اصطکاک بیشتری با زمین پیدا می‌کند. بنابراین سریع تر از لبه های لاستیک ساییده می‌شود. در این صورت با تنظیم باد تایرها از احتمال انفجار تایر و ساییدگی زودرس لاستیک‌ها جلوگیری کنید.

لاستیک سایی خودرو در لبه های خارجی تایر

هنگامی که باد تایرها کمتر از میزان استاندارد باشد لب‌های بیرونی لاستیک در تماس بیشتر با زمین خیلی زودتر از قسمت وسط لاستیک ساییده می‌شوند. اگر شیارهای لاستیک خودرویتان در قسمت‌های بیرونی اثرات ساییدگی بیشتری را نشان می‌دهد از تنطیم باد لاستیک‌ها اطمینان حاصل کنید. همچنین از اثرات مخرب احتمالی بر سیستم تعلیق خودرو نیز جلوگیری به عمل آورید.

لاستیک سایی خودرو در لبه های خارجی | AGU

فرورفتگی مورب تایرها

چنین سایش‌هایی معمولا به دلیل مشکلات سیستم تعلیق خودرو ایجاد می شوند. این فرورفتگی‌های مورب، با هر پرش خودرو و فشار اضافه ای که به لاستیک های ماشین وارد می شود، بیشتر می‌شوند.این فرورفتگی‌ها نشان می‌دهند قسمت هایی از سیستم تعلیق فرسوده، خم شده و یا آسیب دیده است.

بخصوص اگر به تازگی در دست انداز سختی افتاده اید یا متوجه صداهای غیر معمول خودرو در هنگام رانندگی شده اید حتما سیستم تعلیق ماشین خود را چک کنید.

ساییدگی‌های پراکنده در سراسر تایر

این الگوی لاستیک سایی که به اندازه دیگر الگوها معمول نیست بدلیل بالانس نبودن چرخ‌هاست.

در صورتی که متوجه ساییدگی نا متقارن چرخ ها شدید لاستیک ها را برعکس کنید. در اولین فرصت نیز اقدامات لازم را برای تراز کردن چرخ‌ها انجام دهید.

  در رانندگی مرتکب این اشتباهات نشوید

عوامل فرعی دیگر

علاوه بر موارد گفته شده عوامل دیگری نیز هستند که گرچه در درجه دوم اهمیت قرار می گیرند اما می توانند موجب لاستیک سایی خودرو شوند.

بوش‌ها

گاز اوزون، دمای بسیار بالای چرخ‌ها و دیگر عوامل مربوط به آب و هوا می توانند باعث فرسودگی لاستیک بوش‌ها و در نتیجه انحراف زاویه چرخ شوند. برخی از خودروها دارای بوش های هیدرولیکی در بازوهای کنترل پشتی هستند. خرابی این بوش‌ها در نهایت باعث انواع لاستیک سایی خودرو می شود.

فنرها

اگر یکی از فنرهای سیستم تعلیق ماشین آسیب ببیند و در واقع نمی‌تواند وزن ماشین را به خوبی تقسیم کند. زوایای تراز چرخ‌ها آسیب دیده که باعث فشار نامتقارن به لاستیک‌ها می شود.

وزن نامتقارن

در صورتی که وزن عقب ماشین همیشه سنگین تر از جلو باشد لاستیک سایی خودرو در قسمت عقب بیشتر خواهد بود. البته این توزیع وزن نامتقارن باعث سایش پراکنده لاستیک نیز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *