دانستني هاي خودرو

آشنایی با مهمترین اصول مراقبت از گیربکس خودرو

روغن های باکیفیت و افزایش طول عمر گیربکس

گیربکس قطعه بسیار مهمی در خودرو است که نیرو و گشتاور مناسب را از موتور به چرخ ها منتقل می کند و مراقبت از گیربکس خودرو بسیار مهم است چون اگر گیربکس خراب شود، به دلیل انتقال نادرست نیرو و گشتاور بین موتور و چرخ ها، موتور هم خراب می شود!

همیشه پیشگیری و مراقبت بهتر از تعمیر است! تعمیر گیربکس کاری سخت و پرهزینه است. پس قبل از آنکه گیربکس و قطعات موتوری خودروی شما معیوب شوند، نحوه مراقبت از آنها را یاد بگیرید.

روغن گیربکس را به موقع تعویض کنید

مشابه روغن موتور، روغن گیربکس هم پس از مدتی کثیف شده که امر روغن کاری را مختل می کند. اگر روغن کاری مناسب در گیربکس انجام نشود، چرخ دنده ها هنگام کار دچار مشکل شده که موجب استهلاک، آسیب دیدگی و حتی شکسته شدن قطعات گیربکس می شود.

پس حواستان به نشت روغن در شفت های داخلی و بیرونی و همچنین به تغییر رنگ روغن باشد. در کتابچه راهنمای خودرو نیز در بخش مربوط به مراقبت از گیربکس به زمان تعویض روغن گیربکس اشاره شده است.

از روغن گیربکس باکیفیت استفاده کنید

روغن ها نقش مهمی را در همه قسمت های خودرو به خصوص در گیربکس و قطعات موتوری ایفا می کنند. پس برای مراقبت از گیربکس، مناسبترین روغن را تهیه کنید.

transmission-fluid.jpg

اصول روشن کردن خودرو را جدی بگیرید!

سیستم های کنترل راه اندازی خودرو در خودروهای امروزی روشی موثر در روشن کردن نرم و سریع خودرو است. اما اگر این سیستم ها به درستی استفاده نشوند، روشن کردن ناگهانی موتور و سریع رها کردن کلاچ موجب آسیب دیدگی و اعمال فشار زیاد به گیربکس می شوند.

  فشار باد مناسب برای لاستیک ها در فصل های سرد و گرم سال

این طرز روشن کردن خودرو ممکن است در همان لحظه موجب آسیب دیدن گیربکس نشود، اما به مرور زمان گیربکس را معیوب می کند. سرعت رانندگی زیاد، دنده عوض کردن سریع و ترمز ناگهانی هم باعث آسیب دیدن گیربکس می شوند.

پس برای مراقبت از گیربکس، هنگام روشن کردن خودرو، پایتان را ناگهان از روی کلاج برندارید، دنده را به نرمی عوض کرده و از ترمز ناگهانی بپرهیزید! ضمنا حتما اجازه دهید ابتدا موتور گرم شود و سپس رانندگی را آغاز کنید.

خوب رانندگی کنید!

رانندگی بد مفاهیم زیادی دارد. از رعایت نکردن اصول راهنمایی و رانندگی گرفته تا روشن گذاشتن نور چراغ بالا بدون اهمیت به اذیت شدن چشم سایر راننده ها!

اما رانندگی بد در مورد گیربکس مربوط به تعویض مداوم دنده حین رانندگی است. هنگامی که راننده به طور مداوم دنده را عوض می کند، روغن گیربکس داغ شده و خاصیت روان کنندگی خود را از دست می دهد که سبب آسیب دیدن قطعات گیربکس و موتور می شود.

پس از تعویض مداوم و بدون دلیل دنده بپرهیزید!

نه به داغ شدن بیش از حد گیربکس!

همه قطعات خودرو برای کار در شرایط سخت و دمای بالا ساخته شده اند. اما این به معنای تحمیل دماهای فوق بحرانی به قطعات نیست! این نکته در مراقبت از گیربکس هم صادق است.

از آنجایی که تعمیر گیربکس و قطعات موتوری گران و زمان بر است، برای مراقبت از آن، نگذارید دور موتور خیلی بالا رفته و خودرو داغ کند!

اگر خودروی شما بی دلیل و بیش از حد داغ می کند، پیش از آسیب دیدن قطعات آن به تعمیرگاه مراجعه کنید.

  اصول رانندگی در هوای بارانی

گیربکس را تمیز نگه دارید.

گیربکس و قطعات موتوری در محیط های کثیف و پر از گرد و غبار کار می کنند. ذرات خارجی و گرد و غبار روی گیربکس را پوشانده و موجب داغ شدن آن می شوند.

پس برای محافظت از گیربکس بهتر است با استفاده از یک برس ذرات خارجی را از روی آن پاک کنید.

گوش به زنگ باشید!

هرگونه صدا و لرزش نامتعارف و غیرعادی مانند زنگ خطری برای خراب شدن گیربکس است. برای مراقبت از گیربکس، بهتر است همیشه گوشتان به صدا و لرزش قطعات داخلی خودرو باشد تا در صورت بروز هرگونه مشکل در اسرع وقت آن را شناسایی و برطرف کنید.

عادت های بد و مخرب گیربکس!

هنگام بی حرکت بودن خودرو و برای استراحت، دست خود را روی دنده و پای خود را روی کلاچ نگذارید! درست است که فشار وارد شده از دست و پای شما در این حالت بسیار ناچیز است، اما تحقیقات نشان می دهد که همین فشارهای ناچیز به مرور باعث وارفتگی و شل شدن قسمت های متصل به دنده و کلاچ می شود.

عادت نگهداشتن کلاچ | AGU

پس اگر عادت دارید دستتان را مرتبا روی دنده و یا پایتان را همیشه روی کلاچ بگذارید، بهتر است همین حالا این عادات را کنار بگذارید!

حال به اهمیت مراقبت از گیربکس پی بردید؟

اگر حواستان به گیربکس و قطعات موتوری نباشد و ناگهان متوجه شوید که این اجزا آسیب دیده اند، برای تعمیر و تعویض آنها باید هزینه و زمان بسیاری را صرف کنید.

پس قبل از آنکه دیر شود، اصول مراقبت از گیربکس را یاد بگیرید تا خودتان تعمیرکار خودرویتان باشید! یادگیری این اصول اصلا سخت نیست! کافیست حواستان به روغن گیربکس، دمای موتور و رانندگی اصولی باشد!

  علت روشن شدن چراغ ایربگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *