دانستني هاي خودرو

آیا علت استارت نخوردن خودرو را می دانید؟

اهمیت شناخت علل استارت نخوردن خودرو | AGU

دلایل متعددی برای استارت نخوردن خودرو وجود دارد که برخی از آنها شایع تر از سایرین هستند. برای آشنایی با تعدادی از این دلایل و روش های برطرف کردن آنها با ما همراه باشید.

تصور کنید که یک روز خودرویتان ناگهان استارت نخورد! این موضوع به ظاهر کوچک بین این حجم از مشغله های روزمره، بسیار آزاردهنده است!

استارت نخوردن خودرو; باتری یا دینام

شایع ترین علت استارت نخوردن خودرو، کهنه شدن و خوابیدن باتری یا دینام است. باتری تامین کننده نیروی الکتریکی را برای قطعات الکتریکی مثل چراغ ها، رادیو، شیشه بالابرها وغیره است.

هنگامی که خودرو روشن است، باتری مرتبا توسط دینام شارژ می شود. اگر باتری به مقدار کافی شارژ نشود یا دینام دچار مشکل شود، خودرو استارت نخورده و اجزای الکتریکی آن نیز کار نمی کنند.

علل خوابیدن باتری

  • روشن ماندن چراغ های خودرو به مدت خیلی زیاد
  • قطعی یکی از سیم ها
  • تبخیر آب موجود در خودرو و افت هدایت الکتریکی
  • خوردگی در اتصالات باتری
  • پایان یافتن طول عمر مفید باتری

مهمترین نشانه های خوابیدن باتری

  • کار نکردن قطعات الکتریکی خودرو
  • روشن شدن چراغ مربوط به باتری

روش تشخیص

نحوه تشخیص اینکه باتری معیوب علت استارت نخوردن خودرو است یا خیر، بسیار ساده است. کافیست دو سر باتری خودرو را با استفاده از دو کابل به دو سر یک باتری سالم متصل کنید (روش باتری به باتری) یا خودرو را در سرازیری یا هل دادن و با رها کردن ناگهانی کلاچ استارت بزنید (روش استارت پرشی).

روش باتری به باتری برای چک کردن سالم بودن باتری خودرو | AGU

اگر خودرو روشن شد، قطعا مشکل استارت نخوردن از باتری یا دینام بوده و با تعویض آنها، پاک کردن اتصالات و یا مراجعه به تعمیرگاه ها برطرف می شود.

  آشنایی با مهمترین اصول مراقبت از گیربکس خودرو

سوئیچ استارت

سوئیچ استارت همان کلیدی است که هنگام استارت زدن خودرو، آن را در محل استارت قرار داده و می چرخانیم. البته این قسمت در خودروهای پیشرفته تر به صورت یک دکمه برای روشن کردن خودرو است. محل سوئیچ یا دکمه استارت معمولا در سمت راست فرمان خودرو است.

اگر از سالم بودن باتری و دینام اطمینان دارید، ممکن است خراب بودن سوئیچ استارت علت استارت نخوردن خودرو باشد.

استارتر

دلیل دیگر برای استارت نخوردن خودرو، بروز عیب در استارتر موتور است. استارتر یک موتور الکتریکی است که به باتری متصل می شود. وظیفه استارتر تنظیم حرکت موتور (شامل پیستون ها و میل لنگ ها) هنگام روشن کردن خودرو است.

اگر استارتر معیوب باشد و شما خودرو را استارت بزنید، موتور به خوبی به کار نمی افتد یا کلا روشن نمی شود. اگر هنگام استارت زدن صدایی شبیه تیک و تاک (صدایی شبیه به کلیک) شنیدید، به احتمال زیاد استارتر موتور خراب شده است.

تسمه تایم

وظیفه تسمه تایم ایجاد فاصله زمانی بین باز و بسته شدن دریچه ها و پیستون ها برای جلوگیری از برخورد آنها به یکدیگر است. در واقع تسمه تایم مهمترین بخش در حفاظت از موتور است. اگر تسمه تایم خراب شود، موتور صدمه زیادی دیده و پس از مدتی دیگر استارت نمی خورد.

معمولا خودروسازان زمان مناسب برای تعویض تسمه تایم را مشخص می کنند. این زمان به طور میانگین تقریبا معادل هر 96000 کیلومتر مسافت طی شده یا هر 5 سال استفاده (هرکدام که زودتر برسد) است.

کوئل

وظیفه کوئل تبدیل ولتاژ باتری به جرقه الکتریکی است. اگر کوئل مشکل داشته باشد، جریان الکتریکی را به خوبی عبور نداده و خودرو استارت نمی خورد.

  تنظیم شل و سفت بودن تسمه تایم

دلکو

دلکو یا توزیع کننده وظیفه رساندن برق را از کوئل به شمع ها دارد. اگر دلکو به دلیلی مثل وجود رطوبت خراب شود، برق رسانی در خودرو دچار مشکل می شود.

اگر علت استارت نخوردن خودرو خرابی دلکو است، ابتدا آن را از جای خود خارج کرده و با یک پارچه خشک و تمیز پاک کنید. اگر مشکل برطرف نشد، باید دلکو را تعویض کنید.

فیلتر سوخت

اگر منافذ فیلتر سوخت مسدود شود، سوخت رسانی به موتور انجام نشده و خودرو استارت نخواهد خورد. پس این فیلترها باید به موقع تعویض شوند. زمان تعویض فیلتر سوخت به طور متوسط بین هر 15000 تا 20000 کیلومتر مسافت طی شده است.

اهمیت سالم بودن فیلتر سوخت در استارت خوردن خودرو | AGU

سوخت ناکافی

این مورد ممکن است به نظرتان کمی احمقانه برسد! اما حقیقت این است که استارت نخوردن خودرو به دلیل خالی بودن مخزن سوخت، خیلی بیشتر از آنچه که فکرش را بکنید برای رانندگان مختلف رخ داده است.

نوشدارو پیش از مرگ استارت!

اگر گوش به زنگ علائم پیش از خراب شدن استارت خودرویتان نباشید، در جایی که اصلا انتظار آن را ندارید گرفتار می شوید!

پس با شناخت علل استارت نخوردن خودرو، مانع از وقوع ناگهانی آن شوید. این علل بسیار ساده و اغلب اوقات به راحتی قابل پیشبینی هستند.

شایع ترین این علل؛ بروز نقص در قطعاتی مثل باتری، دینام، سوئیچ استارت، استارتر، تسمه تایم، کوئل، دلکو و یا فیلتر سوخت است. شاید هم خیلی ساده تر از این حرفها باشد: مخزن سوخت خودرویتان خالی شده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *