دانستني هاي خودرو

دلایل کار نکردن شیشه بالابر خودرو

کار نکردن شیشه بالابر ماشین | AGU

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که برای مراجعه به بانک، یا خریدی هرچند کوتاه قصد پارک کردن خودروی خود را داشته اید اما ناگهان متوجه می شوید شیشه بالابر ماشین کار نمی کند. این اتفاق ممکن است بسیار عذاب آور باشد و برنامه هایتان را به هم بریزد. کار نکردن شیشه بالابر ماشین می تواند امنیت خودروی شما را به خطر بیاندازد.

نحوه عملکرد بالابر شیشه

هر بالابر شیشه از مجموعه ای از رگلاتورها، چرخ دنده ها، کابل‌های بالابر فولادی، قرقره، موتور و سوئیچ تشکیل شده است. شیشه روی رگلاتور سوار می شود. با فشرده شدن سوئیچ برق لازم وارد موتور شده و موتور با استفاده از چرخ دنده ها، قرقره ها و کابل ها شیشه را به حرکت در می آورد.

سوئیچ با جابجا کردن جای برق و بدنه پایه‌های موتور جهت چرخش آن و در نتیجه بالا و پایین رفتن شیشه را تعویض می کند.

پنج دلیل اصلی کار نکردن شیشه بالابر خودرو

شناخت دلایل متداول کار نکردن شیشه بالابر می‌تواند در تعمیر سریع تر و موثرتر آن مفید واقع شود. همچنین در صورتی که مهارت‌های فنی لازم را داشته باشید در پاره ای از مواقع با تشخیص درست می‌توانید خودتان عیب را برطرف کنید. هرچند که در بیشتر مواقع بهتر هست به مکانیک ماهر مراجعه کنید.

رگلاتور شیشه خراب شده است

رگلاتور یا تنظیم کننده مکانیکی وظیفه نگهداری از شیشه را بر عهده دارد که شامل چرخ دنده‌های متعددی هست. در صورتی که از عملکرد قسمت‌های برقی مطمئن هستید، کار نکردن شیشه بالابر، به علت خرابی رگلاتور هست.

  کدام پارچه روکش صندلی خودرو بهتر است؟

خرابی موتور شیشه بالابر

کار نکردن شیشه بالابر خودرو می‌تواند از خرابی موتور شیشه بالابر باشد. هر شیشه یک موتور الکتریکی جداگانه دارد. زمانی که دکمه های بالا و پایین شیشه بالابر فشار داده می‌شوند موتور که با یک چرخ دنده به رگلاتور متصل شده است آن را به حرکت در می‌آورد. در صورت خرابی یا نیم سوز شدن آن، نیروی لازم برای حرکت دادن شیشه وجود نخواهد داشت.

این خرابی معمولا با لرزش شیشه یا صدای شبیه به ناله آن همراه هست. تشخیص آن هم با آمپرسنج میسر می‌باشد و تعویض آن فقط توسط متخصص باید انجام شود. خرابی موتور معمولا به علت استهلاک آن در اثر کار کردن زیاد می‌باشد.

یخ زدگی شیشه و قاب آن

بارش برف و دمای بسیار پایین دما سبب یخ زدگی و چسبیدن شیشه به قاب آن می‌شود. در صورتی که این یخ زدگی شدید باشد موتور قدرت راه انداختن رگلاتور را ندارد. این دلیلی برای کار نکردن شیشه بالابر خودرو هست. در چنین مواقعی می‌بایست صبر کرد. با روشن بودن ماشین به تدریج یخ شیشه ها ذوب می‌شود.

خرابی سوئیچ بالابر

سوئیچ یا همان دکمه ای که با فشار دادن آن شیشه را بالا و پایین می‌برید با هر بار فشار دادن کمی مستهلک می‌شود. در استفاده از آن مراقب باشید که آن را با شدت ملایمی فشار دهید. در صورتی که بتوانید با استفاده از دکمه های پشت کنسول یا در مورد شیشه های عقب با استفاده از سوئیچ های جلو شیشه ها را جابجا کنید به احتمال بسیار زیاد سوئیچ همان شیشه خراب شده است.

  انتخاب روکش صندلی خودرو اولین گام برای اسپرت کردن کار

همچنین با یک ولت سنج نیز می‌توانید از خرابی آن مطمئن شوید و دلیل کارنکردن شیشه بالایر خودرو تان را متوجه شوید. اگر با اتصال ولت سنج به سوئیچ چراغ ولت سنج خاموش یا چشمک زن بود، خراب شده است. تعویض آن آسان می‌باشد و هزینه چندانی نخواهد داشت.

خرابی سوئیچ شیشه بالابر ماشین دلیل کار نکردن شیشه بالابر ماشین| AGU

مشکل سیم کشی

سوییچ بالابر و موتور آن توسط یک سری سیم به یکدیگر متصل شده اند. هرچند که احتمال قطع شدگی آنها کم می‌باشد ولی ممکن هست مثلا در طی انجام تعمیری که اخیرا انجام داده اید سهوا یکی از آنها توسط مکانیک قطع شده باشد که سبب کار نکردن شیشه بالابر می‌شود.

قفل ایمنی کودک

در صورتی که ماشین شما به قفل ایمنی کودک مجهز می‌باشد قبل از هر اقدامی از فعال نبودن آن اطمینان حاصل کنید

سوختگی فیوز مربوطه

از علل دیگر کار نکردن شیشه بالابر، به سوختگی فیوز می‌توان اشاره کرد. هر وسیله برقی درون کابین فیوز مجزایی دارد. جعبه فیوز ماشین معمولا زیر کاپوت قرار دارد. برای پیدا کردن فیوز مربوط به بالابر شیشه به دفترچه راهنما مراجعه کنید و در صورتی که سوخته باشد آن را تعویض کنید.

سوختن فیوز شیشه بالابر ماشین دلیل کار نکردن شیشه بالابر ماشین| AGU

خرابی رله یا کلید قفل کن

در صورتی که فیوزها و سوییچ ها سالم باشند ممکن است مشکل از رله ها یا کلیدهای قفل کن باشد. باعث کار نکردن شیشه بالابر خودرو می‌گردد. بخصوص در مورد شیشه های عقب.

ایراد مغزی سوئیچ

مغزی سوییچ ممکن هست دلیل کار نکردن شیشه بالابر خودرو گردد. در صورتی که تمامی شیشه ها به یکباره بالا نروند و خودروی شما تک رله نباشد یعنی از رله های مجزا برای شیشه های عقب و جلو استفاده کند یا اصلا رله نداشته باشد احتمالا ایراد از مغزی سوییچ یا پنل کلیدهای راننده است.

  علت لاستیک سایی خودرو چیست؟

مشکلات نرم افزاری

در بسیاری از خودروهای مدرن و مولتی پلکس این وظایف نرم افزاری هستند. در این خودروها ممکن است بروز اختلال در عملکرد نرم افزار واحد کنترل مرکزی یا BMC باعث کار نکردن بالابر شیشه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *