دانستني هاي خودرو

چه زمانی باید به فکر تعمیر کمک فنر ها باشید

چه زمانی باید به فکر تعمیر کمک فنرها باشید | AGU

کمک فنر ها عضوی از سیستم تعلیق خودرو می‌باشند. وظیفه‌شان جذب ضربات ناشی از دست اندازها و ناهمواری را بر عهده دارد. کمک فنر نزدیک چرخ ها نصب شده و نوسانات فنرها را کنترل می‌کند. در صورت مشاهده برخی نشانه ها باید به فکر تعمیر کمک فنر ها باشیم. عدم عملکرد درست کمک فنر در طولانی مدت و بی توجهی به تعمیر آنها به شاسی، بدنه، جلوبندی و دیگر اجزاء سیستم تعلیق صدمه و فشار وارد می‌کند. بنابراین آگاهی داشتن از علائم یک کمک فنر معیوب و زمان تعمیر یا تعویض آن می‌تواند از وارد آمدن خسارات بعدی جلوگیری کند.

نحوه عملکرد کمک فنر

قبل از اینکه با عیوب کمک فنر آشنا شویم باید نحوه عملکرد آن را بدانیم.

کمک فنر یک استوانه پر از مایع هیدرولیکی یا به اصطلاح روغن کمک فنر می‌باشد. این قطعه به وسیله یک پیستون بالا و پایین می رود. با وارد شدن خودرو به دست اندازهای مختلف و با حرکت پیستون روغن موجود در بدنه کمک فنر از طریق منافذ روی پیستون وارد آن شده و باعث می‌شود پیستون به نرمی حرکت کرده و فشار کمتری به فنرها وارد شود.

بنابراین با این حرکت پیستون بخش قابل توجهی از فشار وارد شده به خودرو قبل از انتقال به جلوبندی و شاسی به کمک فنر منتقل می‌شود.

تشخیص زمان تعمیر کمک فنر

مهم ترین عاملی که سلامت و طول عمر کمک فنر ها را تعیین می‌کند نحوه رانندگی شماست. به طور متوسط گفته می‌شود که پس از هر 80.000 کیلومتر رانندگی بهتر است کمک فنرها تعویض شوند. اما واقعیت این است که برخی کمک فنرها کمتر و برخی نیز حتی بسیار بیشتر از این میزان دوام می‌آورند.

  لوازم جانبی اسپرت پژو پارس ظاهر خودروی شما را متحول می کند

ذکر این نکته نیز ضروری است که رانندگی با بیش از ظرفیت استاندارد و تحمیل وزن بسیار زیاد به خودرو اصلی ترین دلیل استهلاک کمک فنر ها می‌باشد. دلایلی نظیر ترمز گرفتن های ناگهانی و عبور از دست اندازها با سرعت زیاد از دیگر عوامل فرسودگی زود هنگام کمک فنرها هستند.

مهم ترین علائمی که به شما هشدار می‌دهند زمان تعمیر کمک فنر ها و یا تعویض آنها فرا رسیده است در این بخش بررسی می‌شوند.

شدید شدن ضربات ناشی از دست اندازها

اولین و ساده ترین راه تشخیص نیاز به تعمیر کمک فنر ها حس کردن بیش از پیش ضربات و دست اندازهای جاده است. کمک فنرها و سیستم تعلیق خودرو به گونه ای طراحی شده اند که به آسانی فشار ناشی از دست اندازهای معمول و سرعت گیرهای استاندارد را کنترل کنند. در صورتی که دست اندازها بیش از حد انتظارتان به خودرو ضربه وارد می کنند تعمیر کمک فنر ها را در دستور کار خود قرار دهید.

دشوار شدن کنترل فرمان

با عدم عملکرد درست کمک فنرها ممکن هست کنترل خودرو دشوار شود. این یکی از راه‌های تشخیص تعمیر کمک فنر می‌باشد. به این معنی که ممکن است فرمان خودرو بسیار سخت و خشک شود. ممکن است هنگام دور زدن صداهای غیر طبیعی بدهد که شاید علت آن شکستگی بوش های کمک فنر باشد. همچنین این مشکل ممکن هست به این طرف و آن طرف کشیده شدن خودرو هنگام دور زدن بیانجامد.

تعمیر کمک فنر جهت کمک فنر آسیب دیده | AGU

ترمز گرفتن شیرجه ای

زمانی که تعمیر کمک فنر به تعویق بیافتد ممکن هست دیگر نقاط مرتبط با آن نیز دچار مشکل شوند. یکی از شایع ترین علائم خرابی کمک فنر ترمز گرفتن شیرجه ای ماشین همراه با عدم تعادل آن می‌باشد. در واقع هنگام ترمز گرفتن احساسی شبیه به پرتاب شدن به جلو خواهید داشت.

  کدام پارچه روکش صندلی خودرو بهتر است؟

ظاهر آسیب دیده کمک فنر

در صورتی که کمک فنرها ظاهری ضربه خورده داشته باشند چاره ای جز تعویض آنها نخواهید داشت. با این وجود روغن ریزی از کمک فنر مشکل شایع دیگری است. این مشکل می تواند مربوط به کهنگی، آسیب دیدگی یا شل شدگی بوش‌های کمک فنر یا کاسه نمد نیز باشد.

ساییدگی غیر معمول تایرها

اگر متوجه ساییدگی نامتقارن در لاستیک های خود شدید، به این معنی که در برخی نقاط عاج های لاستیک در سالم و در نقاط دیگر کاملا صاف شده اند، باید تعمیر کمک فنر ها را محتمل بدانید. این عدم تقارن یا جویدگی را در لبه های لاستیک بیشتر مشاهده خواهید کرد.

این مشکل می تواند نسبت به دیگر علائم خطرناک تر باشد. بنابراین در سریع ترین زمان ممکن به مکانیک مراجعه نمایید.

زمان تعمیر کمک فنر  | AGU

یک آزمایش ساده برای تست سلامتی کمک فنرها

اگر به سلامتی کمک فنرهای خود شک دارید شاید بتوانید با انجام این آزمایش ساده کمی در حدس خود در مورد خرابی یا سالم بودن کمک فنر مطمئن شوید.

با هر دو دست خود روی هر کدام از گل گیرها فشار وارد کنید. تا جای ممکن به پایین فشار دهید. اگر با رها کردن فشار، خودرو به راحتی بالا نیامد یا نوسانات زیادی داشت، مطمئن باشید که مشکلی در کمک فنر وجود دارد. بنابراین باید در فکر تعمیر یا تعویض آن باشید.

1 فکر در مورد “چه زمانی باید به فکر تعمیر کمک فنر ها باشید

  1. جواد . با تشکر گفت:

    خیلی عالی .با تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *