دانستني هاي خودرو

آیا علت خروج آب از اگزوز را می دانید؟

آیا علت خروج آب از اگزوز را می دانید؟ | AGU

سیستم اگزوز در خودروها برای خارج کردن گازهای حاصل از احتراق سوخت تعبیه شده اند. بنابراین وظیفه آنها عبور دادن گازها است. اما گاهی شاهد خروج آب از اگزوز هستیم که بنا به علت آن ممکن است خطرناک یا بی خطر باشد. اگر مدتی است متوجه خروج غیرعادی آب از اگزوز ماشین خود شده اید برای جلوگیری از آسیب های احتمالی، آن را جدی گرفته و هرچه سریعتر به آن رسیدگی کنید.

در این مقاله قصد داریم شما را با علل نشت آب از اگزوز و راه های برطرف کردن آن آشنا کنیم.

دلایل اصلی خروج آب از اگزوز خودرو

خروج قطرات آب از اگزوز ماشین همیشه مضر و خطرناک نیست. اما برای کسب اطمینان در این مورد بهتر است دلایل وقوع آن را بشناسیم.

احتراق در موتور و میعان

زمانی که ماشین را استارت می زنید به دلیل احتراق سوخت در موتور، مخلوطی از بخار آب و گاز کربن دی اکسید تشکیل می شود. هنگامی که موتور سرد می شود، میعان آب و کربن دی اکسید رخ می دهد.

احتراق در موتور و میعان علل خروج آب از اگزوز | AGU

این میعان منجر به خروج قطرات آب از اگزوز ماشین می‌شود. این مورد امری طبیعی و بدون خطر می‌باشد که در همه ماشین های بنزینی و دیزلی رخ می‌دهد.

مبدل کاتالیستی

مبدل کاتالیستی موجود در سیستم اگزوز خودرو، نقش مهمی در کاهش ورود گازهای ناسالم حاصل از احتراق سوخت خودرو به محیط زیست بر عهده دارد.

این مبدل با انجام واکنش های کاتالیستی، دود خروجی از محفظه احتراق شامل کربن مونوکسید، اکسیدهای گوگرد و اکسیدهای نیتروژن را به مواد بی ضرری مثل آب یا گازهای غیر گلخانه ای تبدیل می‌کند.

  انتخاب روکش صندلی خودرو اولین گام برای اسپرت کردن کار

مبدل کاتالیستی یکی از علل خروج آب از اگزوز | AGU

بنابراین یکی دیگر از دلایل خروج آب از اگزوز عملکرد صحیح مبدل کاتالیستی بوده که کاملا بی خطر است.

میعان از گرما

اگر ماشین در هوای سرد باشد، نیاز هست قبل از حرکت ابتدا موتور آن گرم شود. این گرم کردن اولیه موجب ایجاد حرارت بسیار زیاد و خروج آن از طریق اگزوز می شود. این حرارت باعث وقوع میعان در سیستم اگزوز و خروج قطرات آب از آن می‌شود.

این نشتی آب معمولا خطرناک نیست. اما اگر متوجه شدید که این چکیدن آب از اگزوز پس از گرم شدن موتور و حین رانندگی نیز ادامه دارد، نشان دهنده بروز مشکلی در ماشین بوده و باید سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید.

نشت مایع خنک کننده به درون موتور

اگر پیستون ها فرسوده و واشرها دچار نشتی شده باشند، احتراق ناقص سوخت منجر به ورود مقداری از ماده خنک ساز به موتور می شود. این عمل موجب خروج آب و دود سفید از اگزوز شده که بسیار خطرناک می‌باشد.

بنابراین اگر متوجه خروج آب و دود سفید از اگزوز با بویی شبیه سوختگی یا رایحه شیرین شدید، هرچه سریعتر خودرو را به تعمیرگاه های مجاز ببرید.

خروج آب و دود سفید از اگزوز | AGU

شرکت های توزیع کننده قطعات خودرو به منظور رفع مشکل خروج آب از اگزوز، اقدام به تامین و عرضه قطعات یدکی در سراسر کشور نموده اند.

چگونه مشکل خروج آب از اگزوز را برطرف کنیم؟

حال که با دلایل اصلی خروج آب از اگزوز ماشین آشنا شدید، بهتر است به فکر راهی برای رفع آن باشید. برای این منظور ابتدا باید دلیل این مشکل را پیدا کنید.

  کدام پارچه روکش صندلی خودرو بهتر است؟

اگزوز

در حالی که ماشین روشن می‌باشد به بررسی اگزوز بپردازید. در این حالت به اگزوز دست نزنید چون بسیار داغ است. به دنبال یافتن قسمت های زنگ زده یا لوله های قطع شده در سیستم اگزوز باشید.

به صدای چکه کردن آب از اگزوز گوش دهید و سعی کنید آن را ردیابی کنید. اگر مورد مشکوکی نیافتید باید دنبال سایر احتمالات بروید.

واشرهای منیفولد

همانطور که گفتیم، علت خروج دود سفید از اگزوز، نشت مایع خنک ساز به درون محفظه احتراق است. واشرهای منیفولد برای مهر و موم کردن منیفولد یا چندراهه ها استفاده می شوند. خرابی این واشرها موجب نشت خنک ساز به درون موتور می‌شود.

برای بررسی این واشرها، منیفولد ورودی و خروجی را برداشته و واشرها را به دقت وارسی کنید. اگر این واشرها ترک خورده یا معیوب هستند، باید تعویض شوند.

سرسیلندر

اگر واشرهای منیفولد سالم بودند، نوبت به بررسی سرسیلندر می رسد. سرسیلندر قطعه ای از جنس آلومینیوم می‌باشد که ترک خوردن یا شکستن آن منجر به نشت خنک ساز به درون موتور می شود.

اگر متوجه وجود ترک در سرسیلندر شدید یا اگر این قطعه به خوبی با سیلندر چفت نشد، باید آن را تعویض کنید.

خروج آب از اگزوز خطرناک است یا بی خطر؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با علل خروج آب از اگزوز آشنا شد. چکیدن آب از اگزوز ممکن است به دلایل طبیعی و بی خطر مثل وقوع میعان بخار آب در اگزوز یا فعالیت مبدل کاتالیستی که بخشی از اگزوز است رخ دهد.

اما گاهی آب به همراه دود سفید با بوی شیرین یا بوی سوختگی از اگزوز خارج می شود که ناشی از خرابی پیستون ها یا واشرها و نشت مایع خنک ساز به موتور است. این مورد بسیار خطرناک بوده و باید سریعا برطرف شود.

  شناسایی بهترین زمان برای تعویض باتری خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *