دانستني هاي خودرو

علت لرزش خودرو چیست؟

بالانس نبودن چرخ ها علت لرزش خودرو | AGU

یکی از مشکلات رایج در خودروها، لرزش بیش از حد و آزار دهنده خودرو بوده که ممکن است حتی برای ماشین های کاملا نو هم پیش بیاید. اگر علت لرزش خودرو را تشخیص دهید، دیگر فاصله چندانی با رفع کامل آن نخواهید داشت. با ما همراه باشید تا با مهم ترین علل لرزش ماشین آشنا شوید.

چرخ ها

یکی از رایج ترین علل لرزش خودرو به وجود مشکلی در چرخ ها مرتبط است. مشکلات مختلفی برای تایرها رخ می دهد که در ادامه به بررسی تعدادی از آنها می پردازیم.

بالانس نبودن چرخ ها

اگر لرزش ماشین در سرعت های پایین کم و در سرعت های بالا (90 کیلومتر بر ساعت یا بیشتر) زیاد شود، احتمالا بالانس نبودن چرخ ها علت لرزش خودرو است.

روشی ساده برای بررسی بالانس بودن تایرها این است که ماشین را در سطحی صاف و بدون شیب پارک نموده و به چرخ ها نگاه کنید. اگر چرخ ها در یک راستا نیستند، بهتر است برای بالانس مجدد آنها اقدام کنید.

تنظیم نبودن باد چرخ ها

اگر از بالانس بودن چرخ ها مطمئن هستید، ممکن است تنظیم نبودن باد تایرها علت لرزش خودرو باشد. بیش از اندازه بودن باد چرخ ها موجب لرزش خودرو در سرعت های بالا می شود.

تغییر شکل و ناصافی چرخ ها

ممکن است علت لرزش خودرو در سرعت های پایین (زیر 30 کیلومتر بر ساعت)، تغییر شکل چرخ (یعنی از شکل دایره ای خارج شدن) باشد. این اتفاق براثر استفاده زیاد یا جداشدن تسمه های داخلی چرخ از بدنه تایر روی می دهد.

  نشانه های خراب شدن باتری خودرو

دلیل بروز این مشکلات برای تایرها، کارخانه سازنده خودرو و یا استفاده بیش از حد از چرخ ها در مسیرهای ناهموار است.

ناصافی و تغییر شکل تایرها | AGU

اگر متوجه ناصافی سطح یا تغییر شکل هر یک از چرخ های ماشین خود شدید، برای رفع لرزش خودرو بهتر است چرخ ها را عوض کنید.

ساییدگی چرخ ها

چرخ های هر ماشین بر اثر استفاده مداوم ساییده شده و عاج های خود را از دست می دهند. صافی سطح تایرها منجر به لرزش خودرو، کاهش اصطکاک و توان توقف خودرو، کاهش قدرت پیچش و افزایش سر خوردن در جاده های لغزنده می شود.

بلبرینگ چرخ ها

اگر لرزش ماشین را از طریق فرمان حس می کنید، احتمالا بلبرینگ چرخ ها خراب شده است. اگرچه این بلبرینگ ها طول عمر نسبتا زیادی دارند، اما بر اثر رانندگی پرسرعت در جاده های خاکی یا شیوه های غلط رانندگی معیوب می شوند.

محور چرخ ها

میل لنگ و محورهای ناصاف و خمیده نیز ممکن است علت لرزش خودرو باشند. محورها همان میله های طویل و چرخنده متصل به چرخ ها هستند. اگرچه این محورها عموما مقاوم هستند، اما ضربات ناشی از تصادفات جاده ای و رانندگی در جاده های ناصاف موجب انحنا یافتن این محورها و البته میل لنگ ماشین می شوند.

سیستم فرمان

اگر لرزش خودرو هنگام دور زدن رخ می دهد، ممکن است ناشی از وجود مشکلی در سیستم فرمان ماشین باشد. برای کسب اطمینان در این مورد، ماشین را پارک کرده اما خاموش نکنید. حالا فرمان را بچرخانید. اگر لرزش تکرار شد، خرابی سیستم فرمان علت لرزش خودرو است.

  نکات مهم در گرم کردن موتور ماشین

سیستم فرمان خودرو| AGU

حال به سراغ سیستم فرمان در کاپوت ماشین بروید. اگر در شیلنگ های این سیستم لکه روغن دیدید یا اگر میزان روغن در مخزن آن خیلی کم شده است، بهتر است خودرو را به تعمیرگاه ببرید.

روتور ترمز

آیا لرزش ماشین هنگام گرفتن ترمز حس می شود؟ اگر پاسخ مثبت است، پس دلیل لرزش خودرو خرابی روتورهای ترمز است.

روتورهای ترمز قطعاتی دیسکی شکل و براق هستند که مسئول اعمال فشار به لنت های ترمز می باشند. اگر این روتورها بر اثر استفاده مداوم مستهلک شوند یا اگر لنت های ترمز به موقع تعویض نشوند، روتورها خمیده شده یا آسیب می بینند که منجر به لرزش خودرو هنگام ترمز گرفتن می شود.

روتور ترمز| AGU

موتور

گاهی اوقات لرزش ها از سمت موتور به ماشین وارد می شوند. علت لرزش موتور ممکن است هریک از عوامل زیر باشد:

  • فیلتر سوخت کثیف
  • وجود مشکل در جرقه زدن شمع ها
  • مخلوط هوا و سوخت ناکافی در پیستون
  • نرسیدن هوای کافی به موتور

اگر لرزش خودرو با افزایش سرعت بیشتر می شود یا اگر بعد از گذشت زمان معینی از رانندگی شروع می شود، به احتمال زیاد بروز مشکلی در موتور علت آن است. پس بهتر است به فکر تعمیر موتور ماشین باشید!

حال علت لرزش خودروی خود را یافتید؟

لرزش خودرو به دلایل مختلفی رخ می دهد. اولین و رایج ترین علت لرزش، وجود مشکل در چرخ ها است. بالانس نبودن، تنظیم نبودن باد، کهنگی و ساییدگی، خمیدگی محورها و معیوب شدن بلبرینگ چرخ ها از عوامل موثر بر لرزش ماشین هستند. اگر از سلامت چرخ ها مطمئن هستید، لرزش ماشین ممکن است به دلیل بروز نقص در سیستم فرمان، روتورهای ترمز و یا موتور باشد.

  نکات مهم در نگه داری از لاستیک خودرو; روش ها و راهکارها

شناسایی علل لرزش خودرو کار سختی نیست اما آنچه که اهمیت دارد، برطرف کردن نقص ها به منظور جلوگیری از آسیب های شدید به اجزای مختلف ماشین است. مراکز توزیع کننده قطعات خودرو با داشتن شناخت صحیح از دلایل لرزش ماشین، قطعات یدکی باکیفیت را در اختیار مشتریان می گذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *