دانستني هاي خودرو

علت پیچیدن بوی دود اگزوز داخل ماشین

بوی دود اگزوز در داخل ماشین | AGU

بوی دود اگزوز داخل ماشین نه تنها خوشایند نیست بلکه برای سلامتی نیز مضر است. مسلما با توجه به گازهای بسیار خطرناک و سمی که از اگزوز خارج می‌شوند هیچ کس نمی‌خواهد بوی دود اگزوز ماشین را در داخل کابین استشمام کند. بنابراین با استشمام این بو در داخل کابین خود حتما باید اقدامات لازم را اجرا نمایید. نوع بو و زمانی که آن را استشمام می‌کنید در تشخیص مشکل بسیار موثر است. در این مقاله چهار دلیل اصلی استشمام بوی دود اگزوز در داخل ماشین را بررسی می‌کنیم.

خرابی مبدل کاتالیزوری

این مشکل معمولا منجر به استشمام بوی سولفور در کابین ماشین می‌شود. مبدل کاتالیزوری قطعه ای از سیستم ضد آلودگی هوای ماشین است. در بسیاری از کشورهای دنیا وجود آن از سوی قانون گذاران صنعت خودرو الزامی شده است. در واقع برداشتن آن از روی ماشین غیر قانونی می‌باشد. یکی از شروط گرفتن برگه معاینه فنی نیز عملکرد درست این قطعه می‌باشد.

وظیفه این قطعه تبدیل گازهای بسیار سمی درون سیستم اگزوز به گازهای کم خطرتر، قبل از ورود آنها به لوله اگزوز و خارج شدن از آن می‌باشد.

در طول زمان این مبدل ممکن هست بسیار داغ شود. همچنین به گازوئیل و بنزین درون اگزوز آلوده شود و یا حتی بپوسد. وقتی که این اتفاقات می افتد شما متوجه بویی شبیه به تخم مرغ گندیده یا سولفور از اگزوز و همچنین بوی دود اگزوز در داخل ماشین خود می‌شوید.

همچنین این مشکل می‌تواند به عملکرد ضعیف ماشین در شتاب گرفتن و یا افزایش مصرف سوخت منجر شود. برطرف کردن این مشکل را تنها باید به یک مکانیک ماهر بسپارید.

  نشانه های خراب شدن باتری خودرو

خرابی مبدل کاتالیزوری | AGU

بوی بنزین قوی

در نظر داشته باشید که هرگز نباید بوی بنزین را داخل کابین ماشین حس کنید. در صورت استشمام این بو حواستان را متوجه نشتی بنزین نمایید. ولی در خودروهای مدرن تر مشکلات غیر معمول تری نیز می تواند وجود داشته باشد.

یکی از دلایل شایع این موضوع این هست که یک ترکیب قوی هوا-سوخت مقادیری از بنزین را درون اگزوز می ریزد. ممکن است که مقدار بنزین بیش از حدی به موتور وارد شده باشد یا هوای کمی با آن ترکیب شده باشد. در هر دو صورت سیستم کامپیوتری خودروهای مدرن نمی تواند هیچ کدام از این موارد را خودش بصورت خودکار جبران نماید.

بنزین وارد شده به اگزوز می تواند باعث ایجاد انفجار شود یا خرابی مبدل کاتالیزوری را به همراه داشته باشد. این بو بسیار ناخوشایند می‌باشد و البته آشنا. چراکه فقط در پمپ بنزین ها استشمام می‌شود. با بررسی های بیشتر ممکن است متوجه خروج دود مایل به سیاه از لوله اگزوز شوید.

بوی بنزین قوی داخل ماشین | AGU

این مشکل می‌تواند عمدتا به عللی نظیر نشتی سوخت از انژکتورها، گرفتگی فیلتر هوای موتور، خرابی یا بی کیفیت بودن سنسور جریان هوا، خرابی بدنه دریچه خروج گاز و یا خرابی سنسور اکسیژن اتفاق بیفتد.

سنسور اکسیژن چیست؟

سنسور اکسیژن وظیفه گزارش میزان ترکیب سوخت و اکسیژن را با اندازه گیری عناصر تشکیل دهنده دود خارج شده از اگزوز، بر عهده دارد. در صورت بالانس نبودن این میزان این سنسور آن را به سیستم خودکار ماشین گزارش کرده که آن را برطرف نماید.

در صورتی که این سنسور خراب باشد گزارش نادرستی به سیستم احتراق ماشین می‌فرستد که باعث می شود این سیستم مقدار بیشتری سوخت را با هوا ترکیب کند که باعث قابل استشمام شدن بوی دود اگزوز داخل ماشین می شود.

  کدام پارچه روکش صندلی خودرو بهتر است؟

نشتی اگزوز (بوی دود سوختگی)

در صورتی که بوی دود سوختگی را داخل کابین ماشین خود حس کردید اما بو بسیار مبهم و شبیه دود معمول اگزوز بود ممکن است اگزوز شما جایی پشت مبدل کاتالیزوری نشتی داشته باشد.

با بررسی بیشتر ممکن است متوجه آسیب دیدگی صدا خفه کن یا شکستگی لوله اگزوز شوید. در این صورت همزمان با رانندگی دودی که زودتر از موعد از سیستم اگزوز خارج می شود وارد کابین شده و باعث انتشار بوی دود اگزوز داخل ماشین شود.

یکی دیگر از حواس پنجگانه که به شناسایی وجود نشتی در سیستم اگزوز کمک می‌کند، حس شنوایی می‌باشد. از آنجایی که ممکن است صدا خفه کن سیستم اگزوز ماشین آسیب دیده باشد قطعا صدای اگزوز بیشتر شده که از داخل ماشین نیز قابل شنیدن می‌باشد. این افزایش صدا ممکن است با صدای ضربه و برخورد اشیاء (تلق تلق) نیز همراه باشد.

درب و پنجره های فرسوده و دارای درز

این مشکل بیشتر در خودروهای فرسوده باعث انشار بوی دود اگزوز داخل ماشین می‌شود. درب و پنجره های ماشین به گونه ای طراحی شده اند که هوای بیرون، بیرون بماند و هوای داخل، داخل. با گذشت زمان ممکن است درزگیرهای لاستیکی درب و پنجره ها فرسوده شوند. این مساله باعث استشمام بوی دود اگزوز داخل ماشین می‌شود.

4 فکر در مورد “علت پیچیدن بوی دود اگزوز داخل ماشین

  1. محسن گفت:

    سلام خسته نباشید
    خدایی دمتون گرم مطلب هایی ک گذاشتید خیلی خوب و مفید بود الان قشنگ علت خرابی ماشینو متوجه شدم..

  2. رضا گفت:

    آمدن بوی دود داخل ماشین حین حرکت وقتی شیشه رو میدید پایین فقط فقط مال صندوق عقب همه جایی درز داره هنگام حرکت از اگزوز ماشین میکشه که منو 6 ماهه روانمو بهم ریخته بود مال پشت چراغ عقب بود

  3. بهنام گفت:

    ممنون بسیار عالی بود

  4. علی گفت:

    سلام
    ماشین من کاتالیزور نداره وقتی کولر میگیرم مخصوصا ماشین درجاکار میکنه اطاق بوی دود میگیره در حال حرکتم کولر روشن هست خیلی کمتر بوی دود میگیرم به طوری که لباسام بوی دود میگیره لطفا راهنمایی فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *