دانستني هاي خودرو

چه زمانی باید تعویض صفحه کلاچ را انجام دهید؟

تعویض صفحه کلاچ | AGU

سیستم انتقال قدرت در خودرو یکی از پر استهلاک ترین بخش های آن است. به همین دلیل تعویض صفحه کلاچ یکی از مهم ترین و اجتناب ناپذیرترین امور مربوط به نگهداری از ماشین است. در خودرو صفحه کلاچ به پدال کلاچ متصل است که با فشردن آن ارتباطش با گیربکس قطع شده و عمل تعویض دنده بدون درگیری گیربکس با موتور انجام می شود. این ارتباط و قطع آن در صورتی که تعویض صفحه کلاچ به موقع انجام نشود به درستی صورت نمی گیرد.

عوامل تاثیر گذار بر استهلاک صفحه کلاچ

قبل از این که به بررسی زمان مناسب برای تعویض صفحه کلاچ بپردازیم باید مواردی را مطرح کنیم که عمر صفحه کلاچ را کاهش می دهند. البته باید در نظر داشت که تعویض آن به هر حال امری اجتناب ناپذیر است که دیر یا زود باید نسبت به آن اقدام شود.

ترافیک سنگین

یکی از شایع ترین دلایل استهلاک زود هنگام صفحه کلاچ ترافیک های سنگین و عادی شده شهرهای بزرگ است. در ترافیک سنگین بطور معمول زمان بیشتری پای راننده روی پدال کلاچ است. این امر موجب درگیری بیشتر صفحه کلاچ شده و عمر آن را کاهش می دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که خودروهایی که بیشتر در جاده های بین شهری رفت و آمد دارند دیرتر به تعویض صفحه کلاچ نیاز پیدا می کنند.

تعویض نابجای دنده

در صورتی که در سرعت های مشخص دنده های مناسب را انتخاب نکنید صفحه کلاچ با گیربکس درگیری بیشتری داشته که باعث استهلاک آن می شود. همچنین باید دقت داشته باشید که با هر بار تعویض دنده، پدال کلاچ را تا انتها فشار دهید. چراکه گیربکس و صفحه کلاچ کاملا از یکدیگر آزاد شوند. این مشکل که معمولا در افراد مبتدی در رانندگی دیده می شود یکی از شایع ترین دلایل کاهش عمر مفید صفحه کلاچ است.

  آشنایی با مهمترین اصول مراقبت از گیربکس خودرو

تعویض صفحه کلاچ | AGU

رانندگی در سر بالایی با دنده نامناسب

در سر بالایی نیاز خودرو به دنده های سنگین بیشتر است. در صورت رانندگی با دنده های بالا و با سرعت و شتاب زیاد در سر بالایی فشار زیادی به صفحه کلاچ وارد می شود.

سنگینی دائمی ماشین

خودروهایی مانند تاکسی ها که همیشه آستانه وزن قابل تحمل شان را حمل می کنند یا خودروهایی که تعداد بیش از مجاز سرنشین سوار می کنند. معمولا زودتر به تعویض صفحه کلاچ احتیاج پیدا می کنند.

رانندگی مداوم با شتاب زیاد

رانندگی در دنده های بالا به صفحه کلاچ فشار بیشتری وارد می کند. خودروهایی که بصورت مداوم با شتاب بالا رانده می شوند زودتر به تعویض صفحه کلاچ احتیاج پیدا می نمایند.

زمان تعویض صفحه کلاچ

با توجه به موارد گفته شده زمان تعویض آن دیر یا زود فرا می رسد. معمولا در دفترچه های خودروها زمان بر حسب کیلومتر قید شده است. اما این عدد تنها یک بازه متوسط برای رانندگی در شرایط معمولی می‌باشد. برای تشخیص زمان تعویض بهتر هست به موارد زیر توجه داشته باشید.

بد جا رفتن دنده

این اتفاق بخصوص برای دنده های سنگین و دنده عقب می‌تواند بیفتد. بد جا رفتن دنده معمولا با صدایی از ناحیه گیربکس نیز همراه می‌باشد. در صورتی که به تازگی متوجه بیشتر شدن این موضوع شده اید احتمالا زمان تعویض صفحه کلاچ ماشین تان نزدیک هست.

خشکی پدال کلاچ

در صورتی که متوجه خشک و سفت شدن پدال کلاچ شده اید و این پدال حالت ارتجاعی خود را زیر پا از دست داده است. این یکی از احتمالات فرسودگی صفحه کلاچ است که با بررسی آن را تعویض نمایید.

  نکات مهم در گرم کردن موتور ماشین

خشکی پدال کلاچ از عوامل تاثیر گذار بر استهلاک صفحه کلاچ | AGU

عدم تناسب بین دور موتور و شتاب

هنگامی که پای خود را روی پدال گاز می گذارید و دور موتور بالا می‌رود اما مشاهده می کنید که سرعت چندان افزایش پیدا نمی‌کند باید ایراد پیدا کردن صفحه کلاچ را در نظر بگیرید.

پرش پا از روی پدال کلاچ

در صورتی که هنگام برداشتن پا از روی پدال کلاچ پس از یک تعویض دنده متوجه شدید که پدال پای شما را به بالا پرتاب می‌کند احتمالا صفحه کلاچ تخریب شده است. این اتفاق معمولا با صدای دنده ها هنگام تعویض نیز همراه است.

لرزش ماشین در دنده یک

در صورتی که هنگام شروع حرکت، ماشین را دنده یک قرار داده اید و در حالت درجا یا حرکت و با برداشتن پا از روی پدال کلاچ متوجه لرزش ماشین شدید باید به سلامتی صفحه کلاچ شک کنید.

خاموش نشدن ماشین در دنده دو

یکی از آسان ترین راه های تشخیص یک صفحه کلاچ خراب همین مورد است. در صورتی که در حالت سکون و در حالی که ماشین در دنده دو قرار دارد پای تان را از پدال کلاچ بر می‌دارید اما ماشین بجای خاموش شدن به جلو حرکت می‌کند. در این صورت صفحه کلاچ نیاز به بررسی و احیانا تعویض دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *