دانستني هاي خودرو

سیستم فرمان هیدرولیک خودرو را بشناسید

سیستم فرمان هیدرولیک خودرو را بشناسید | AGU

همانطور که اختراع تلفن های همراه هوشمند صنعت مخابرات و مبادله اطلاعات را متحول کرد، اختراع سیستم فرمان هیدرولیک خودرو نیز موجب تحولی عظیم در صنعت خودروسازی شد.

خودروها بسیار سنگین بوده و گاهی وزنشان از 1500 کیلوگرم نیز بیشتر است. به همین دلیل در خودروهای قدیمی تر که فرمان هیدرولیک ندارند، برای حرکت دادن فرمان باید نیروی بسیار زیادی صرف کرد.

پس مهمترین دلیل محبوبیت فرمان های هیدرولیک، هدایت آسان خودرو بدون احتیاج به صرف نیروی زیاد برای چرخاندن فرمان است.

اما سیستم هیدرولیک چیست و چگونه کار می کند؟ برای پاسخ به این سوال و سوالات دیگر با ما همراه باشید.

سیستم فرمان هیدرولیک چیست؟

در این سیستم از نیروی هیدرولیکی برای چرخاندن فرمان استفاده می شود. واژه هیدرولیک برای سیالات نظیر آب، روغن وغیره به کار می رود.

پس سیستم هیدرولیکی فرمان یعنی سیستمی که با استفاده از اعمال فشار به یک سیال موجب حرکت فرمان می شود.

تاریخچه فرمان هیدرولیک خودرو

اختراع فرمان هیدرولیک به سال 1876 میلادی بازمی گردد! اما این سیستم تا سال 1926 اجرایی نشد. در سال 1926 مهندسی آمریکایی به نام فرانسیس دیویس ایده فرمان های هیدرولیک را در ماشین خود به اجرا گذاشت.

او با ماشینی که بر روی آن فرمان هیدرولیک نصب کرده بود، ظرف 12 روز از نیویورک به لس آنجلس رفت. اما متاسفانه تا قبل از جنگ جهانی دوم کسی به فکر تجاری کردن این اختراع نبود.

در جنگ جهانی دوم نیاز به خودروهایی با فرمان روان برای جابجا کردن افراد و سلاح ها به شدت بالا گرفت. در این هنگام بود که مزایای فرمان های هیدرولیکی نظر همه را به خود جلب کرد. در نتیجه تا اواخر سال 1945 میلادی حدود 10000 خودروی نظامی به سیستم هیدرولیک مجهز شده بودند.

  اصول رانندگی در هوای بارانی

فرمان هیدرولیک و فرمان معمولی | AGU

پس از آن بود که رفته رفته سایر خودروسازان نیز به فکر استفاده از سیستم های هیدرولیکی در خودروها افتادند. در قرن 21 میلادی استفاده از این سیستم ها در وسایل نقلیه جهانی و همه گیر شد.

فرمان هیدرولیک خودرو چگونه کار می کند؟

تفاوت عملکرد سیستم فرمان هیدرولیک با فرمان معمولی به دلیل داشتن چند بخش جدید و متفاوت است:

روغن

اصلی ترین بخش سیستم فرمان هیدرولیک، سیالی نظیر روغن است! زیرا اساس کار این سیستم ها اعمال نیرو به سیال و انتقال آن به سایر اجزا است.

روغن سیستم فرمان هیدرولیک | AGU

مخزن روغن

همانطور که ماشین به مخزنی برای نگهداری سوخت خود احتیاج دارد، سیستم هیدرولیکی فرمان آن نیز به مخزنی برای نگهداری روغن احتیاج دارد.

آغاز عملکرد سیستم های فرمان هیدرولیکی از همین جا است! ما روغن را در مخزن می‌ریزیم. هنگامی که شروع به رانندگی می کنیم، روغن از طریق پمپ وارد شیلنگ ها می‌شود.

پمپ

پمپ سیستم فرمان هیدرولیک خودرو از طریق یک تسمه به موتور متصل بوده و در کنار دینام و کمپرسور کولر قرار دارد.

هنگامی که موتور کار می کند، تسمه چرخیده و با چرخش پمپ موجب خارج شدن از مخزن و فشرده سازی آن می شود. سپس روغن تحت فشار از طریق شیلنگ ها وارد شیر چرخنده می‌شود.

شیر چرخان

شیر چرخان یک قطعه فلزی حساس حفره دار است که روغن را به سمت مخزن یا به سمت فرمان هدایت می کند. اجازه دهید مثالی بزنیم.

افسر پلیسی را تصور کنید که حین رانندگی در منطقه ای شلوغ و پر ترافیک به شما می گوید که حرکت یا توقف کنید یا از کدام طرف بروید.

  علت روغن ریزی ماشین را به تنهایی پیدا کنید.

شیر چرخان در سیستم فرمان هیدرولیک به منزله افسر پلیسی است که به روغن اجازه حرکت داده یا جهت حرکت آن را مشخص می‌کند.

هنگامی که راننده فرمان را می چرخاند، شیر چرخان به آن اجازه عبور به سمت فرمان را می‌دهد. هنگام متوقف بودن فرمان، آن را به سمت مخزن روغن هدایت می‌کند.

مخزن هیدرولیک

هنگامی که روغن از طریق شیر چرخان به مخزن هیدرولیک می‌رسد، چرخش فرمان نرم شده و نیرویی به کمک آن می‌آید.

در مخزن هیدرولیک یک پیستون قرار دارد که فضای مخزن را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند. اما روغن به طور مساوی در این دو قسمت قرار نمی‌گیرد.

نکته سیستم فرمان هیدرولیک همین است! وقتی مقدار روغن در دو قسمت مخزن هیدرولیک مساوی نباشد، مقدار فشار هم مساوی نیست.

به دلیل این اختلاف فشار، پیستون به سمتی که روغن کمتری دارد فشرده شده و همین نیرو موجب چرخش فرمان می‌شود.

مخزن هیدرولیک سیستم فرمان هیدرولیک خودرو | AGU

سیستم فرمان هیدرولیک: شگفت انگیز در عین سادگی!

چرخاندن فرمان هیدرولیک خیلی ساده تر از فرمان های معمولی است. این فرمان ها که در قرن 19 میلادی و به صورت تفننی اختراع شدند، امروزه تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر در ماشین ها شده اند.

فرمان های هیدرولیکی از فشرده سازی یک سیال جهت تولید نیرو برای حرکت استفاده می‌کنند. این سیستم ها از روغن به عنوان سیال، مخزن روغن، پمپ، شیر چرخان و مخزن هیدرولیک شامل پیستون تشکیل می‌شوند.

هنگامی که فرمان را می چرخانید، روغن توسط پمپ و شیر چرخان وارد مخزن هیدرولیک شده و به دلیل وجود اختلاف فشار، با حرکت پیستون موجب تولید نیروی هیدرولیکی لازم برای چرخاندن فرمان می‌شود.

  حجم موتور چه چیزی را به ما نشان می‌دهد؟

مراکز توزیع کننده قطعات خودرو ارائه دهنده فرمان های هیدرولیک با کیفیت و مناسب برای انواع خودروها در سراسر کشور هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *