دانستني هاي خودرو

اقدامات ضروری هنگام بالا رفتن آمپر ماشین

اقدامات ضروری هنگام بالا رفتن آمپر ماشین | AGU

بالا رفتن آمپر ماشین یک هشدار بالقوه در هنگام رانندگی است. صفحه آمپر درجه حرارت موتور را نشان می دهد. رعایت نکردن زنجیره ای از نکات می تواند منجر به بالا رفتن درجه حرارت موتور بخصوص در فصل تابستان، در هنگام رانندگی در سر بالایی یا توقف پشت ترافیک های سنگین شود. فارغ از دلایل این اتفاق باید بدانیم اقدامات ضروری هنگام بالا رفتن آمپر ماشین کدام ها هستند که پیش از بوجود آمدن شرایط بحرانی و جوش آوردن ماشین بتوانیم خطر را رفع کنیم و از وارد آمدن آسیب های جدی به خودرو جلوگیری کنیم.

دمای نرمال عملکرد موتور

پیش از هر چیز باید بدانیم که دمای نرمال عملکرد موتور خودروی ما چقدر است. برای دانستن این موضوع باید بازه دمایی که موتور با فن روشن و خاموش کار می کند را بدانیم و همیشه آن را به عنوان یک استاندارد در نظر داشته باشیم. یکی از روش های دانستن این موضوع انجام دو مرحله زیر است.

  1. خودروی خود را روشن کنید و درحالی که فن آن خاموش است عدد آمپر را در ذهن خود ثبت کنید.
  2. حال با روشن کردن کولر صبر کنید تا فن روشن شود و صدای آن به گوش برسد. در این حالت آمپر عدد متفاوتی را نشان خواهد داد. آن را هم در ذهن خود ثبت کنید.

بازه بین این دو عدد دمای نرمال کارکرد ماشین شماست.

پنج اقدام لازم هنگام بالا رفتن آمپر ماشین

معمولا با عمل کردن به پنج اقدام زیر خطر جوش آوردن ماشین برطرف خواهد شد.

توقف و بالا زدن کاپوت

اولین و مهم ترین اقدام این است که حتی الامکان رانندگی را متوقف کنید. از خاموش کردن ماشین خودداری کنید و در حالی که موتور روشن است از ماشین پیاده شده و کاپوت را بالا بزنید.

  نکات مهم در نگه داری از لاستیک خودرو; روش ها و راهکارها

توقف و بالا زدن کاپوت هنگام بالا رفتن آمپر ماشین | AGU

بکار انداختن فن

در صورتی که با بالا بودن کاپوت به مدت چند دقیقه آمپر پایین نیامد. باید به طریقی فن ها را بکار بیاندازید. با روشن کردن کولر یا بخاری می توانید این کار را انجام دهید. همچنین می توانید با دنده خلاص هر چند ثانیه یک بار پدال گاز را فشار دهید. با این کار دور موتور بالا رفته و فن بکار می افتد. روشن شدن فن می تواند دمای موتور را کاهش دهد.

سرد کردن رادیاتور

در صورتی که فن شروع به کار نکرد چند دقیقه صبر کنید. سپس روی رادیاتور آب بریزید. پس از خنک شدن رادیاتور به بررسی مشکل فن بپردازید. همچنین وجود گل و لای و تجمع حشرات در پره های رادیاتور را بررسی نمایید.

در خودروهای قدیمی تر ممکن است تسمه پروانه پاره شده باشد. در خودروهای جدید نیز ممکن است مشکلی در برق رسانی به فن وجود داشته باشد.

دقت کنید که به هیچ وجه روی موتور داغ آب نریزید. چراکه شوک دمایی وارد شده به آن باعث آسیب به قسمت های چدنی آن می شود.

سرد کردن مرحله به مرحله موتور

در صورتی که با کار کردن فن باز هم شاهد بالا رفتن آمپر بودید بایستی موتور را خاموش کرده ولی هر چند ثانیه یک بار به آن استارت بزنید. البته نه در حدی که روشن شود. این کار باعث می شود روند سرد شدن موتور مرحله به مرحله انجام شود و از چسبیدن رینگ پیستون به دیواره سیلندر جلوگیری شود.

ریختن آب درون رادیاتور

پس از انجام دادن مرحله چهار باید مقدار آب درون رادیاتور را بررسی نمایید. برای این کار با استفاده از یک پارچه با ضخامت مناسب و با احتیاط درب رادیاتور را باز کنید. در صورت کم بودن آب مقداری آب به آن اضافه کنید. البته بهتر است با همراه داشتن همیشگی مقداری آب مقطر از استفاده از آب شهر اجتناب نمایید.

  سیستم فرمان هیدرولیک خودرو را بشناسید

ریختن آب درون رادیاتور | AGU

در صورتی که آب رادیاتور کم نشده بود و فن ماشین هم به درستی کار می کرد ولی همچنان شاهد بالا رفتن دما بودید باید بدانید که مشکلی فنی در سیستم خنک کننده وجود دارد که باعث بالا رفتن آمپر ماشین می شود.

مشکلات فنی شایع سیستم خنک کننده

  • وجود هوا در سیستم خنک کننده. که باعث عدم گردش مناسب آب می شود.
  • مشکلات مربوط به رادیاتور. سوراخ شدن رادیاتور و جرم گرفتن داخل رادیاتور مشکلات شایعی هستند که بایستی حتما توسط رادیاتور ساز بررسی شده و در صورت نیاز رادیاتور تعویض شود.
  • قفل شدن ترموستات. در پاره ای مواقع رادیاتور سرد است ولی عدد آمپر همچنان بالاست که ممکن است نشان از قفل شدن ترموستات باشد.
  • نشتی در شیلنگ ها
  • خرابی واتر پمپ
  • خوردگی واشر سر سیلندر و یا در مراحل بحرانی تر خراب شدن خود سر سیلندر

همیشه در نظر داشته باشید که رعایت دو نکته کلی سلامت سیستم خنک کننده ماشین را تضمین می کند.

  1.  اطمینان از سلامتی همه قسمت های سیستم
  2.  تعویض به موقع مایع خنک کننده و رعایت نسبت اصولی آن با آب مقطر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *