دانستني هاي خودرو

نکات مهم در نگه داری از لاستیک خودرو; روش ها و راهکارها

نگه داری از لاستیک خودرو | AGU

همه ما از اهمیت سالم بودن لاستیک ها در تامین امنیت خودرو حین رانندگی اطلاع داریم. همانطور که بستن کمربند ایمنی یکی از اصول اولیه برای ایجاد امنیت حین رانندگی است، سلامت لاستیک ها نیز نقش مهمی در این خصوص دارد.

از طرف دیگر، لاستیک خودرو به لحاظ مادی گران بوده و تعویض مداوم آن صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین به منظور کاهش خطر تصادفات ناشی از معیوب بودن لاستیک ها و عدم تعویض مداوم آنها، با بررسی نکات مهم در نگه داری از لاستیک خودرو با ما همراه باشید

روش های نگه داری از لاستیک خودرو

اگر نگه داری از لاستیک خودرو به صورت اصولی و دقیق انجام شود، نه تنها طول عمر مفید لاستیک ها افزایش می یابد، بلکه امنیت خودرو و سرنشینان آن حتی در سرعت های بالای رانندگی نیز تضمین می شود.

تمیز کردن لاستیک ها

یکی از روش های نگه داری از لاستیک خودرو، شستشو و تمیز کردن آن است. برای این کار دو روش وجود دارد.

  • اولین روش استفاده از شیلنگ آب فشار قوی و پاشیدن آب با فشار به سطح لاستیک ها است. در این روش مراقب باشید لاستیک ها از فشار زیاد آب صدمه نبینند.
  • روش دوم استفاده از مواد شوینده مطمئن برای لاستیک است. در این روش به مقداری آب ولرم، مایع شوینده لاستیک خودرو و یک فرچه نرم یا اسفنج احتیاج است.

پس از اینکه لاستیک ها خشک شدند، با استفاده از واکس های مخصوص تایر آنها را واکس بزنید.

بررسی تنظیم بودن فشار

برای نگه داری از لاستیک خودرو، ماهی یک بار از تنظیم بودن باد لاستیک ها مطمئن شوید. این موضوع از سه جهت حائز اهمیت است:

  • ایجاد امنیت برای خودرو و سرنشینان آن
  • صرفه جویی در میزان مصرف سوخت
  • افزایش طول عمر لاستیک ها
  علت روشن شدن چراغ ایربگ

اگر فشار لاستیک ها زیاد باشد، موجب افزایش اصطکاک با سطح زمین و در نتیجه افزایش مصرف سوخت می شود. بالعکس اگر لاستیک ها کم باد باشند، هنگام رانندگی داغ کرده و سریعتر فرسوده می شوند.

روش های چک کردن میزان فشار لاستیک ها

لاستیک ها در فصول سرد کم فشار و در فصول گرم پرفشار می شوند. پس برای نگه داری موثر از آنها، بهتر است ماهی یک بار فشار آنها را چک کنید.

  • سنسورهای فشار لاستیک در خودروهای پیشرفته

براساس استانداردهای جدید صنعت خودروسازی، خودروهای جدید دارای سنسورهایی در داخل یا بیرون لاستیک ها برای اندازه گیری فشار و اعلام نتایج به راننده هستند.

  • استفاده از دستگاه فشارسنج لاستیک

اگر خودروی شما به این سنسور فشار مجهز نیست، اصلا نگران نباشید. زیرا با تهیه فشارسنج لاستیک و مطالعه دفترچه راهنمای ماشین خود، امکان اطلاع از تنظیم بودن فشار لاستیک ها برای شما مهیا است.

فشارسنج لاستیک خودرو | AGU

  • مراجعه به تعمیرگاه های مجاز

با مراجعه ماهیانه به تعمیرگاه ها فشار لاستیک ها را بررسی و در صورت لزوم تنظیم کنید.

رویه لاستیک

یکی از مواردی که در نگه داری از لاستیک خودرو باید به آن توجه کنید، سالم بودن ظاهر و رویه لاستیک ها است. اگر رویه لاستیک بیش از حد ساییده و فرسوده شده باشد، ریسک رانندگی و پنچر شدن آن بسیار بالا است.

رانندگی صحیح

ترمز گرفتن های ناگهانی و زیاد، رانندگی در جاده های ناصاف، ساییدن چرخ ها به دیوارها یا لبه پیاده روها، سنگین کردن بیش از حد خودرو و حمل بار از شیوه های غلط رانندگی است که منجر به آسیب دیدن لاستیک های ماشین می شود.

  حجم موتور چه چیزی را به ما نشان می‌دهد؟

رانندگی در جاده ناهموار| AGU

انتخاب لاستیک مناسب

از اصول نگه داری لاستیک، انتخاب صحیح لاستیک است. شرکت های توزیع کننده قطعات خودرو، ارائه دهنده انواع مختلف لاستیک با کیفیت های مختلف هستند. اما علاوه بر داشتن کیفیت، مطابقت لاستیک با خودرو هم عامل مهمی در طول عمر تایرها محسوب می شود.

توجه به کد چهار رقمی لاستیک

روی هر لاستیک یک کد چهار رقمی درج شده است که بیانگر هفته و سال تولید آن لاستیک است درج شده است. مثلا 0121 به معنای هفته اول سال 2021 است. حداکثر طول عمر مفید لاستیک 3 سال پس از آن تاریخ است.

پس مهم نیست که چند کیلومتر با ماشین خود رانندگی کرده اید! اگر تاریخ انقضای لاستیک ها فرارسیده است، حتما آنها را تعویض کنید.

تعمیر به موقع لاستیک معیوب

سطح جاده ها پر از اشیای تیز و خطرناک برای لاستیک مثل چوب های خشک، خرده شیشه و فلزات تیز است. اگر نقص ایجاد شده ناشی از ورود این اشیا به لاستیک ماشین ناچیز باشد، امکان تعمیر آن وجود دارد.

تعمیر به موقع لاستیک خودرو | AGU

پس یکی از اصول مهم در نگه داری از لاستیک خودرو این است که اگر متوجه ورود این اشیا به لاستیک ماشین خود شدید، بهتر است قبل از آنکه لاستیک منهدم شود، استفاده از آن را متوقف و آن را تعمیر کنید.

نگه داری از لاستیک خودرو یا خرید لاستیک خودرو؟

این روزها قیمت لاستیک ماشین از قبل هم بالاتر رفته و تعویض مداوم آن اصلا به صرفه نیست. از طرفی اگر لاستیک خودرو معیوب باشد، رانندگی با آن خطرناک است. پس رعایت اصول نگه داری از لاستیک های ماشین اهمیت زیادی دارد.

  علت پیچیدن بوی دود اگزوز داخل ماشین

تمیز کردن، تنظیم فشار، بررسی سالم بودن رویه و ظاهر، رانندگی صحیح، انتخاب لاستیک مناسب و تعویض یا تعمیر به موقع آنها از جمله نکات مهم در نگه داری از لاستیک هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *